شرایط نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی

در این مقاله قصد داریم تا درباره شرایط نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی صحبت کنیم با ما همراه باشد. پسانداز مالی و سرمایه‌گذاری در دنیای امروز اقدامی است که افراد جامعه در راستای حفظ بقا و با هدف انگیزه بخشی بیشتر به ادامه زندگی بهتر بدان روی می‌آورند.

همه ما در دور نمای اهداف خود سعی داریم به پیشرفت و تعالی اقتصادی برسیم و آن را زمینه و لازمه یک زندگی رو به جلو، یا اصطلاحاً اکتیو و آگاه می‌دانیم. اگر به گذشته تاریخی نیاکان خود بر گردیم خواهیم دید که انسان‌ها سعی داشتند در جهت سرمایهگذاری و برای افزایش نقدینگی خود اقداماتی از قبیل تجارت و کسب و کار‌های بزرگ را دنبال نمایند.

حتی تاریخ نمونه‌های فراوانی از سرگذشت انسان‌هایی را دارد که اگر چنانچه به هر دلیلی از جمله کهولت سن، دوری راه‌های صعب البور، محافظت از اقوام قبیله به عنوان ریش سفید و… شرایط سفر تجاری را نداشتند.

پول و سرمایه خود را بدست تجّار‌امین می‌دادند تا پس از گذشت مدت زمان معین اندوخته آن‌ها دوبرابر گردد. با مرور زمان روش‌های جدیدتری پایهگذاری شد و تأسیس بانک‌ها و مؤسسات مالی راه را برای این کار باز نمود.

ثبت هوران

امروزه با گسترش دهکده جهانی و برداشته شدن حدود و مرز‌ها این اقدام به شکل نوینی با متد جدید و حتی بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد صورت می‌پذیرد. که با عنوان خرید سهام در شرکت‌های سهامی مطرح می‌شود.

 اما با وجود اطمینان از حسن نظر این ابداع و اقدام جهانی لازم است. که سرمایهگذار قبل از هر اقدامی حتماً از تمام اصول سهام مطلع باشد. حال اگر شخص سهامدار در طی مسیر به هر دلیلی مایل به انتقال سهام و اوراق بهادار خود به غیر شد لازم است. تا شرایط نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی را خوب بشناسد.

تعریفی واضح از سهام و تاریخچه پیدایش آن

سهام که در اصطلاح لاتین Stock نامیده می‌شود، یک انتخاب هوشمندانه در بین مردم جهان است. که تاریخچه پیدایش آن به قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد. اطلاعات پیدایش، مزایا و محاسن آن تحت عنوان بازار جهانی بورس به دنیا مخابره شد.

سهام در واقع ارزش قید شده و مکتوب و نوعی اوراق بهادار است. که نشان می‌دهد شخص مالک سهم معین و مشخص شد‌های از شرکت عامل دارد و این شرکت می‌تواند فرد را به سبب سرمایه های که در اختیار او قرار داده‌اند در دارایی‌ها و در آمد‌های خود ذینفع سازد.

 سهام به دو بخش سهامی عام یعنی سهامی که مالک ثابتی ندارد. اما اجازه معامله شدن در بورس را دارد و سهامی خاص تقسیم می‌شود. که سهام شرکت سهامی خاص متلعق به تعدادی معین می‌باشد. خوب است بدانیم که سهام از منظر شکل، حقوق صاحب سهام و یا ماهیت آورنده سهام تقسیم‌بندی تعریف شده و منظمی دارد.

مطلب پیشنهادی: بهترین موسسه ثبتی کدام است

تقسیم‌بندی سهام پایه

شاید در ابتدا بپرسید که به چه سهامی پایه گفته می‌شود؟ سهم پایه به سهمی می‌گویند که به ابزاری متصل نباشد. این نوع سهام به دو دسته یعنی سهام پایه با نام و سهام پایه بی‌نام تقسیم می‌شود.

تقسیم‌ بندی سهام پایه در شرکت سهامی

این امکان وجود دارد که تمامی انواع معاملات تجاری اعم از خرید آن جهت پس انداز مالی ویا واگذاری سهام به منظور تغییرات شرکت، زیرمجموعه سهام پایه قرار بگیرد. که بر این اساس هم می‌توان آن‌ها را مصادره یا انتقال و یا تعهد نمود.

نکته دیگر اینکه در تعهدات و معاملات بین سهام پایه که مقید و متصل به ابزاری نیست. نیز سهام مقید هیچ تفاوتی را شاهد نیستیم و هردو از حقوق یکسانی برخوردار هستند. و این مسأله بخاطر قانونی بودن امر نیازمند قید شدن در صورت جلسه شرکت نمی‌باشد. در زمان انتقال نیز هنگامی که سهامدار تمامی تعهدات خود را پرداخت می‌نماید دیگر بدهکار شرکت نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: شرایط عضویت در هیئت مدیره شرکت

قوانین متصل به نقل و انتقال سهام با نام در شرکت‌های سهامی

عنوان سهام با نام، اصطلاحی حقوقی است، که قوانین مربوط به آن در ماده ۴۰ قانون تجارت نقل و انتقالات مصوب شده است. بر این اساس در صورتی که شخص صاحب سهام با نام قصد انتقال سهام را داشته باشد این عمل حتماً باید در مؤسسه‌ای که ثبت سهام شرکت‌ها انجام می‌شود صورت گیرد.

 لذا نقل و انتقال سهام با نام حتماً باید در یک مرجع حقوقی صورت پذیرد. سهام با نام با توجه به سهولت در مفهوم خود عبارت است از هر گونه اوراق بهاداری که دارای نام شخص حقیقی و یا شرکت باشد. حال اگر کل مبلغ سهام بانام به حساب شخص انتقال دهنده داده نشود لازم است. تا حتماً آدرس کامل و دقیق او در دفتر مؤسسه ثبت برند سهام، به عنوان یک مسأله قابل استناد ثبت گردد.

 این اقدام بخاطر اعتبار بیشتر درکار و به نوعی یک نوع معامله بین طرفین محسوب می‌شود. البته این شخص انتقال دهنده می‌تواند وکیل قانونی صاحب سهم باشد.

قوانین متصل به نقل و انتقال سهام با نام در شرکت های سهامی

مقررات مربوط به نقل و نتقال سهام بینام در شرکت‌ها

برای انجام این نوع از انتقال و تغییرات شرکت، طبق ماده۳۰ قانون تجارت استناد می‌نماییم. از عنوان این نوع از سهام مشخص است که اسم و مشخصاتی در جایی ثبت نمی‌شود. اما تنظیم آن همانند یک برگ سند معتبر به شکل حامل در وجه شخص حامل می‌باشد.

برخلاف سهام با نام، سهام بینام در زمان معامله بین طرفین دیگر نیازی به مراجعه به ادارات ثبت و بررسی یک ناظر نمی‌باشد. این کار بدور از هرگونه تشریفات اداری و به صورت رد و بدل نموندن سند مطروحه صورت می‌پذیرد. سهام بینام بخاطر سهولت در انتقال سهام و نیز صرف زمانی کمتر بسیار مورد اقبال قرار می‌گیرد.

به عنوان آسانترین شیوه انتقال سهام در شرکت‌ها شناخته شده است. بر این اساس تمامی قوانینی که در اساسنامه شرکت‌ها و یا در صورتجلسه شرکت مبنی بر عدم نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی نگاشته شده بی‌اعتبار می‌باشد.

سهام غیر قابل انتقال به غیر

سهام‌ها در غالب یک سند مدون قابل معامله هستند. طبق استناد به ماده ۲۴ قانون تجارت از تعریف و قوانین سهام. تمامی سهام افراد و مؤسسات و شرکت‌ها طبق صورت جلسه شرکت می‌توانند به غیر واگذار شوند.

بیشتر بخوانید: مراحل تمدید برند

یکی از دلایل اقدام به این اتفاق ممکن است تغییرات شرکت و صعود و نزول آن در بازار جهانی باشد. معمولاً ممنوعیت انقال سهام در سهام‌دارانی که بصورت شرکتی وارد بازار سهام می‌شوند اتفاق می‌افتد.

سهام غیر قابل انتقال به غیر در شرکت های سهامی

 در شرکت‌ها پس از محاسبه سهم هریک از شُرکا، بخشی از سهام شرکت نیز جهت ضمانت در زمان حادثه و ضرر و زیان شرکت معین می‌شود. و لازم است قدرالسهم آن در اساسنامه شرکت قید گردد.

این نوع سهام در تقسیم‌بندی خود در زمره سهام بانام قرار می‌گیرد و قابلیت انتقال به غیر ندارد. تا مدت زمانی که شرکا و یا مدیر شرکت اقدام به محاسبه تسویه حساب ضرر و زیان شرکت ننماید این حساب در صندوق شرکت محفوظ می‌ماند.

ما در موسسه ثبت هوران تلاش کردیم تا به شرایط نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی بپردازیم امیدواریم تا نیاز شما را برطرف کرده باشیم.

بیشتر بخوانید: تغییرات شرکت شامل چه مواردی می شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *