امضای دیجیتال چیست؟

امضای دیجیتال چیست؟ همانند اثر انگشت هر فرد منحصر به اوست، تنها تفاوتی که دارد این است در قالب کدها و رمزهای رایانه‌ای و دیجیتالی صورت‌بندی می‌شود. طرز ساخت آن با الگوریتم‌های ریاضی است و متصل به داده‌هایی می‌شود که شما قصد انتقال آن را دارید، کسی که این کدها را می‌گیرد هویت شما را به عنوان ارسال کننده تایید می‌کند.

در زندگی مدرن امروز و به دلیل مجازی شدن ارتباطات و کسب‌وکارها، بیشتر از هر زمانی نیاز به امنیت در این فضا حس می‌شود، برای همین امضای دیجیتال چیست محققان این حوزه و رایانه‌ها در پی روشهای جدیدی برای تراکنش‌های این فضا برآمدند تا کم‌کم منتهی به اختراع امضای دیجیتال شد.

ثبت هوران

امضای دیجیتال چگونه کار می‌کند

برای فهمیدن عملکرد امضای دیجیتال، باید بدانیم که مراحل ساخت و ارسال آن چگونه است، مثلا زمانی که می‌خواهیم سندی را در قالب الکترونیکی برای شخص یا سازمانی ارسال کنیم، قصدمان این است که با امنیت کامل به دست او برسد تا از عدم دستکاری آن در حین ارسال مطمئن شویم، تنها راهکار و کمک کننده ما برای این منظور امضای دیجیتال است. برای ثبت برند خود وارد صفحه آن شوید.

امضا به این معنی نیست که شما چیزی یادداشت می‌کنید یا همانند کاغذ آن را امضا می‌کنید، بلکه به این معناست که در تلفن همراه یا نرم‌افزارهای سیستمی شما از طریق کدهایی بستر آن فراهم می‌شود و رخ‌ می‌دهد.

مراحل انجام کار امضای دیجیتال

برای اینکه دقیق‌تر با امضای دیجیتال چیست آشنا شوید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

  1. زمانی که شما قصد ارسال سندی را برای کسی دارید، سیستم یا رایانه‌ی شما داده‌هایی دیجیتالی به اسم (هش) برای این کار تولید می‌کند.
  2. این هش‌ها به کمک کلیدهای خصوصی شخص شما و نه هیچکس دیگر، رمزنگاری می‌شود.
  3. بعد از پایان مرحله دوم سند شما که به وسیله هش‌ها برای آن رمز تعریف شده، رمزگذاری می‌شود که همان امضای دیجیتال شماست و به گیرنده و طرف مقابل شما فرستاده می‌شود. این کد زمان امضای شما هم ثبت می‌شود، حالا اگر محتوای داخل سند شما به هر علتی خش به آن وارد شود یا تغییر کند، هش‌ها هم بلافاصله تغییرات شرکت می‌کنند و کاملا مشهود و مشخص می‌شود که سند شما دستکاری شده است. امنیت این امضا اینقدر بالاست که حتی اگر این سند توسط شخص شما هم دستکاری شود امضای دیجیتال چیست اولیه‌تان بی‌اعتبار است و باید مجدد امضا با هش‌های جدید و با کلیدهای خصوصی‌تان ایجاد و مجدد فایل را بفرستید.
  4. با ارسال سند، شما رونوشتی از کلید عمومی خودتان را باید در اختیار گیرنده مدرکتان قرار دهید. گیرنده با استفاده از کلید عمومی ارسالی شما کدهای امضای دیجیتالتان که همان هش‌هاست را رمزگشایی و اعتبارسنجی خواهد کرد. امضای دیجیتال چیست

اگر این کدها به هر دلیلی باکدهای هش متصل شده به سند شناسایی نشود یا کد هش ارسالی با کد هش عمومی با هم نخوانند این اخطار را می‌دهد که سند یا از طرف شما ارسال نشده و مشکلی دارد (به عنوان مثال این کار یک کلاهبردار است) یا در طی مسیر تا رسیدن به دست گیرنده دستکاری شده است که در هر مورد سند ارسالی بی‌اعتبار است.

ویژگی‌های استفاده از امضای دیجیتال

امنیت

امنیت برای کاربران مهمترین ویژگی امضای دیجیتال است، با این روش هم گیرنده و هم فرستنده مطمئن می‌شوند که فایلشان دستکاری نشده و از همه مهمتر اینکه اصالت هویت امضاکننده تغییر نمی‌کند. از دیگر موارد امنیتی امضای دیجیتال چیست موارد زیر را می‌توان نام برد:

نام کاربری و گذرواژه واحد برای امضاکننده، به جهت اصالت امضای او و تعیین هویتش.

رمزنگاری غیرمتقارن

امضای دیجیتال به دلیل استفاده از الگوریتم‌های بسیار پیچیده و غیرقابل تقلید ریاضی امنیت بسیار بالایی دارد.

مرجع اعتبار

مرجع اعتبار، نهادی است سوم شخص که خدماتی چون گواهی اعتبار، کلیدهای خصوصی و عمومی را برای درخواست دهندگان صادر می‌کند و صفر تا صد اعتبار و اصالت امضای هر شخص را تضمین می‌کند، به همین دلیل امکان ساخت و بوجود آمدن امضاهای عمومی یا خصوصی جعلی توسط کلاهبرداران اصلا وجود ندارد.

از دیگر ویژگی‌ها و مزایای بسیار مهم امضای دیجیتال می‌توان موارد زیر را نام برد:

زمان‌بندی کردن امضا

از امضای دیجیتال می‌توان برای معاملاتی چون خرید و فروش سهام بورس که زمان در آنها نقش حیاتی را بازی می‌کند استفاده کرد. چون در امضای دیجیتال چیست تاریخ و زمان ثبت و بولد می‌شود.

پذیرش جهانی و اعتبار حقوقی

را به رسمیت می‌شناسند و از آن در مواردPKI هر چه می‌گذرد کشورهای بیشتری قوانین

بهره می‌برد.PKI حقوقی خود استفاده می‌کنند، امضای دیجیتال هم از پروتکل‌های بین المللی

 صرفه‌جویی در هزینه‌ها

هزینه‌های حقوقی و تدارکاتی که در بروکراسی‌های اداری و به شیوه سنتی رواج داشت، کاهش چشمگیری خواهد داشت.

تاثیر مثبت روی محیط زیست

در استفاده از امضای دیجیتال چیست دیگر کاغذی رد وبدل نمی‌شود و احتیاجی برای حمل‌ونقل آن نیست، پس ردپای کربن خیلی زیاد کاهش می‌یابد.

ردیابی

با ثبت دیجیتالی اطلاعاتمان امکان پیگیری، ردیابی سریع و بسیار دقیق آن در هر زمان و مکانی را داریم.

ویژگی‌های استفاده از امضای دیجیتال

حوزه‌ کاربرد امضای دیجیتال چیست

  1. خدمات دولتی

در زندگی مدرن امروزی هر روز که می‌گذرد، کشورهای بیشتری امضای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند. با کاربردی شدن این امضا سهولت در تجارت و کسب‌وکارها افزایش پیدا می‌کند. همچنین می‌توان سرعت اظهارنامه‌های مالیاتی و ثبت شرکت‌ها را افزایش داد. اسناد و مدارک دولتی را هم با حداقل هزینه و امنیت خیلی بالایی جابه‌جا کرد همچنین دستکاری و کلاهبرداری از آنها را به حداقل رساند.

  1. بهداشت و سلامتی

در حوزه بهداشت و سلامت بیشتر از هر جایی می‌توان از امضای دیجیتال استفاده کرد. مثلا در داروخانه‌ها برای نسخه و تجویز دارو با این روش هم به کار سرعت و امنیت بالایی می‌بخشد و دقیقتر است و هم برای ثبت و انتقال اسناد پزشکی می‌توان از آن استفاده کرد.

  1. تولید و صنعت

    در بخش تولید و صنعت از امضای دیجیتال چیست برای مواظبت از اسناد کارخانه‌ها، کارگاهها و طرح‌های تولیدی استفاده می‌شود.

    با امضای دیجیتال می‌توانیم از جاسوسی‌های صنعتی، دزدی‌ها و تقلب در طرح‌ها جلوگیری کنیم.

  2. خدمات مالی

خدمات مالی وسیع‌ترین کابرد از امضای دیجیتال را دارند، مخصوصا بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند. با استفاده از امضای دیجیتال با امنیت بسیار بالایی اسناد را بین مشتریان و بانک جابه‌جا کنند.

علاوه بر آن در تجارت جهانی می‌توان با کمک امضای دیجیتال چیست با سرعت و امنیت بسیار بالا و هزینه‌ی حداقلی از روش‌های انتقال پول استفاده کرد.

  1. رمز ارزها

از جمله حوزه‌هایی که امضای دیجیتال نقش اساسی را دارد رمزارزهاست، باید برای مبادله و کار در این بازار، حتما از امضای دیجیتال استفاده کرد. با استفاده از کلید خصوصی آن است که شما به حساب خود دسترسی پیدا می‌کنید و امکان انجام تراکنش را خواهید داشت.

حوزه‌ کاربرد امضای دیجیتال

تفاوت بین امضای دیجیتال و الکترونیکی

هم‌اکنون به تفاوت دو امضای دیجیتالی و مجازی که اغلب اوقات بین مردم اشتباه گرفته می‌شود می‌پردازیم:

در امضای الکترونیکی، امضا روی کاغذ انجام می‌گیرد بعد از انجام امضا آن را اسکن و تصویر آن در رایانه ثبت می‌شود. مثلا در بعضی بانک‌ها یا اغلب ادارات پست برای تحویل مرسوله و انجام کارهای بانکی، از قلم‌های نوری برای امضای الکترونیکی استفاده می‌کنند. اما درصد امنیت آن به اندازه امضای دیجیتال بالا نیست. پایین و به راحتی قابل جعل است.

در صورتیکه امضای دیجیتال علاوه بر همه ویژگی‌های گفته شده، دارای کدهای رایانه‌ای منحصر به فرد است. که تحت هیچ شرایطی آن را نمی‌توان جعل کرد و تغییر داد الا در صورتجلسه شرکت کلید خصوصیتان را در اختیار دیگری گذاشته باشید.

سخن آخر ()

امضای دیجیتال چیست به دلیل منحصر به فرد بودن، هویت افراد را به طور کامل آشکار می‌کند و امکان استفاده از آن فقط برای صاحب امضا منحصر به فرد و میسر است.

با ابداع این امضاها در عصر امروزی، زمینه تحقق دولت الکترونیک در بیشتر کشورهای دنیا فراهم شده است. در کشور ما هم مدتهاست که استفاده از امضای دیجیتال چیست برای همه فعالیت‌های تجاری الزامی شده است. مهمتر از همه اینکه بدانید. با اجباری شدن امضای دیجیتال چیست، زمینه شفافیت در مراودات مالی و همچنین جلوگیری از بروز اقدامات خلاف قانون به طور کامل فراهم شده است و کلاهبرداری‌ و جعل هویت‌ها به حداقل و تقریبا صفر رسیده است.