رتبه و گرید

معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری با در نظر گرفتن یک سری مولفه ها و آیین نامه ها برای شرکت های پیمانکاری رتبه و گرید هایی را قرار داده است.

رتبه بندی در انعقاد بسیاری از قرار داد ها به صورت مستقیم موثر است، در واقع هیچ نهاد دولتی با شرکتی که رتبه ندارد اجازه بستن قرار داد را ندارد. بنابراین این رتبه و گرید میزان ارزشمندی یک شرکت را مشخص می کند.

ثبت هوران

رتبه و گرید چیست

همان طور که قبل تر نیز اشاره شد، رتبه و گرید مشخص کننده کیفیت و کیمیت شرکت در ارائه خدمات خود است. و این ارزش گذاری به واسطه یک نهاد دولتی مشخص می شود.

اقدام اصلی و مهم هر شرکتی بعد از ثبت برند رسمی این است که برای رتبه یا گرید اقدام نماید. چرا که عیار سنجی شرکت ها بر اساس همین رتبه آن ها صورت می گیرد.

ملاک هایی که برای این رتبه بندی در نظر گرفته می شود بر اساس تجربه های کاری، سوابق بیمه، توانایی های مالی، تجربه های علمی، فنی و مهندسی بر اساس زمینه کاری شرکت می باشد.

در این زمینه استاندارد ها و آیین نامه هایی تنظیم شده است تا صلاحیت هر شرکت و توانمندی آن به درستی شناخته شود. بنابراین برای ارزیابی همه جوانب در نظر گرفته می شود و در نهایت رتبه و گرید هر شرکت مصوب می شود.

انواع رتبه بندی   

رتبه و گرید بندی ها برای اساس انواع شرکت ها و زمینه های کاری که دارند در پنج دسته و گروه قرار داده می شوند. این پنج گروه عبارت است از؛

  1. رتبه بندی شرکت هایی که پیمانکار هستند.
  2. گرید بندی مشاوران
  3. گرید بندی شرکت هایی که در زمینه انفورماتیک فعالیت دارند.
  4. گرید بندی شرکت های صنعتی و غیر صنعتی که به اصلاح به آن ها شرکت های EPC و غیر EPC می گویند.
  5. گرید بندی اندوه سازان و یا همان مدریت طرح

در بین انواع رتبه یا گرید بندی مورد اول و دوم رایج ترین ها هستند. هر یک از این نوع رتبه بندی ها در خود دارای رشته ها و پایه های مختلفی هستند.

از همین رو برای قرار گیری در هر رشته و پایه استاندارد هایی در نظر گرفته می شود. که با توجه به این استاندارد ها رتبه و گرید نهایی مشخص می شود.

انواع رتبه یا گرید بندی 

شرایط گرفتن رتبه و گرید بندی

با توجه به تعاریفی که در ابتدا ذکر کردیم؛ از اهمیت گرید تا حدودی مطلع شدید. در ادامه قصد داریم به شرایط و مراحل اخذ رتبه اشاره داشته باشیم.

قبل از هر چیز باید شرکت در اداره ثبت شرکت ها، به ثبت رسیده باشد. بنابراین قبل از این که بخواهیم اقدامی در راستای اخذ رتبه یا همان گرید انجام دهیم باید شرکت خود را ثبت رسمی کرده باشید.

در رتبه بندی شرکت ها عددی بین 1 تا 5 به شرکت اطلاق می شود، همه شرکت ها در تلاش هستند تا به رتبه 1 نزدیک شوند. چرا که هر چه رتبه شرکت به عدد 1 نزدیک تر باشد نشان دهنده صلاحیت بیش تر آن شرکت خواهد بود.

داشتن گرید می تواند شرکت شما را در ارزیابی هایی همچون ISQI نیز بالا ببرد. بهتر است بدانید که گرید می تواند تاثیر بسیار خوبی در برند شرکتی شما داشته باشد و شرکت را در مسیر رشد و توسعه بهتر کمک کند.

یکی دیگر از شرایط مورد نیاز برای اخذ رتبه این است که اعضای هیات مدیره باید دارای حداقل مدرک کارشناسی باشند که این مدرک به تایید سازمان نیز برسد.

تمامی تغییرات شرکت ها و کسب و کار هایی که برای اخذ رتبه اقدام می کنند باید از قبل مدارک و اسنادی را تهیه و آماده داشته باشند.

چرا که این مدارک جزو الزاماتی هست که در زمان اقدام باید از سمت شرکت ارائه شود. از همین جهت به منظور سرعت بخشیدن به فرایند اخذ رتبه و گرید این مدارک را تهیه و در دسترس قرار دهید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه و گرید

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه و گرید

  1. کپی مدارک شناسایی از همه سهام داران و مدیران صورتجلسه شرکت
  2. آگهی روزنامه با آخرین تغییرات آن
  3. اساس نامه شرکت
  4. آخرین مدرک تحصیلی سهام داران و مدیران
  5. ریز سوابق بیمه اعضای هیئت مدیره
  6. تهیه اسناد برای اثبات نداشتن سوء پیشینه اعضا هیئت مدیره
  7. ثبت کرده همه مدارک در سامانه ساجات و ارائه درخواست اینترنتی از این سامانه

مراحل اخذ رتبه بندی

مراحل گرید بندی به شرح ذیل می باشد؛

  • در تعیین صلاحیت شرکت باید شرایط و امتیازات لازم را بتواند کسب کند.
  • هیچ گونه سوء پیشینه حرفه ای برای شرکت به ثبت نرسیده باشد.
  • مدیران شرکت از کارمندان دولت نباشند.
  • مدیر عامل و همه اعضا هیات مدیره باید دارای سابقه کار مفید و مرتبط باشند
  • مدرک تحصیلی هیئت مدیره و پرسنل فنی دارای امتیاز هایی است. که از این امتیاز های تنها برای یک شرکت پیمانکاری یا مشاوره یا طرح ساخت می توان بهره برد.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه برای هر نوع شرکت با هر زمینه کاری ممکن است کمی متفاوت باشد، و نیاز به ارائه مدارک بیش تری باشد.

به طور مثال تعداد نیرو ها و تخصص هر یک و یا موارد این چنینی بر روی برخی از مراحل اخذ رتبه موثر است و نیازمند ارائه مدارک بیش تر در این زمینه خواهد بود. تا بتوان با ارائه این مدارک، رتبه و گرید بهتری را اخذ کرد.

مراحل اخذ رتبه بندی و گرید بندی

مدت زمان اخذ رتبه و گرید

بعد از اخذ رتبه و گرید تا 4 سال این رتبه دارای ارزش و اعتبار است و پس طی مدت زمان 4 ساله باید طبق استاندارد ها و تغییرات صورت گرفته اقدام به اخذ رتبه یا گرید کرد.

در گذشته بعد از گرفتن رتبه طی هر دوره 6 ماهه باید اقدام به تمدید آن می شد. که در حال حاضر با توجه به این که هر چهار سال ظرفیت ها و امتیازات جدیدی برای اخذ رتبه در نظر گرفته می شود. نباید این انتظار را داشت که رتبه و گرید بر اساس همان شرایط 4 سال قبل تمدید شوند.

از همین رو اقدام دوباره برای گرفتن گرید برای شرکت بر اساس مولفه ها و استاندارد های جدید مورد ارزیابی قرار داده می شوند.