ثبت موسسه داوری

تعداد زیادی از وکلای دادگستری و افراد فارغ‌التحصیل در رشته حقوق به ثبت موسسه‌ داوری علاقه دارند. از آنجایی که روند رسیدگی به اختلافات در دادگاه‌های بزرگ طولانی بوده و هزینه‌بر است بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مشکلات و اختلاف خود را در موسسه‌های داوری مطرح و رفع کنند. به همین دلیل ثبت یک موسسه داوری فرصت‌های تجاری و شغلی فراوانی برای وکلا و فارغ‌التحصیلان فراهم کرده و از حجم بالای پرونده‌ها و دعاوی قضایی نیز می‌کاهد.

در موسسه‌های داوری وکلای دادگستری همه امور مربوط به داوری‌های داخلی و بین‌المللی را انجام می‌دهند، به حل اختلافات کمک کرده و به حق و حقوق افرادی که به دلایل مختلف دچار مشکل و اختلاف شده‌اند رسیدگی می‌کنند. اما ثبت موسسه داوری به چه صورت انجام می‌شود؟ چه شرایط و مدارکی نیاز دارد و مراحل ثبت‌نام آن چگونه است؟ با این مقاله همراه باشید تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

امروزه حل اختلاف از طریق داوری بسیار گسترش یافته و اصولا افراد در قرارداد های خود داور مرضی الطرفینی را به عنوان حکم انتخاب کرده و حل اختلافات ناشی از قرارداد را به وی می سپارند چرا که روند کار دادگاه ها بسیار زمان بر بوده و اشخاص و شرکت های بزرگ برای حل اختلافات خود به سمت داوری روی آورده اند. کارشناسان ثبت هوران با تجربه کاری بالا و تخصص خود شما را در امر به ثبت رساندن موسسه داوری خود و ثبت برند یاری می رسانند کافیست با ما در تماس باشید.

ثبت هوران

ثبت موسسه داوری و میانجیگری

موسسه داوری یک نوع موسسه حقوقی است که زیر نظر دو یا چند وکیل و با نام‌های مختلف تشکیل می‌شود. بر اساس ضوابط مشخص شده، فقط وکلای دادگستری می‌توانند نسبت به ثبت موسسه داوری اقدام کنند؛ زیرا موسسه داوری، یک موسسه حقوقی غیرتجاری برای ارائه مشاوره و وکالت، تعیین مقررات قانونی و تنظیم قراردادها به حساب می‌آید.

بسیاری از افرادی که با اختلافاتی در قراردادهای تجاری و مالی روبرو هستند برای رفع بهتر و سریع‌تر مشکلات خود به موسسات داوری رجوع می‌کنند. در ادامه به شرایط لازم برای ثبت یک موسسه داوری و میانجگیری اشاره می‌کنیم. همچنین شما می توانید برای ایجاد تغییرات بعد از ثبت از خدمات تغییرات شرکت موسسه هوران استفاده کنید.

شرایط ثبت موسسه داوری و میانجیگری

در صورتی که می‌خواهید برای ثبت یک موسسه داوری و میانجیگری اقدام کنید لازم است شرایط و ضوابط آن را بدانید و رعایت کنید. طبق قانون، یکی از شرایط لازم برای ثبت قانونی و رسمی موسسه داوری این است که دو نفر از افراد موسس و شرکای موسسه داوری، پروانه وکالت دادگستری داشته باشند.

ثبت یک موسسه داوری بدون داشتن مدرک وکالت جرم محسوب می‌شود. علاوه بر این، برای ثبت قانونی و رسمی ثبت موسسه داوری لازم است در هنگام ثبت موسسات داوری حداقل دو نفر از اعضا حضور داشته باشند.

در کنار این‌ها شرایط عمومی مانند عدم عضویت در موسسات داوری مشابه، نداشتن سابقه و محکومیت کیفری و انتظامی، عدم محرومیت از فعالیت حقوقی و امور وکالت باید رعایت شده باشد.

دقت کنید که انتخاب نام مناسب برای ثبت موسسه داوری یکی از بخش‌های مهم هنگام ثبت یک موسسه داوری است. نام موسسه باید به‌ نحوی باشد که مراجعه‌کنندگان به‌راحتی بتوانند ماهیت و تفاوت نوع فعالیت آن را از سایر موسسات حقوقی تشخیص دهند و به عنوان صورتجلسه شرکت هم به ثبت برسد.

با رعایت این شرایط و نکات متقاضیان می‌توانند جهت طی کردن مراحل موردنظر ثبت موسسه‌های داوری، مراحل موردنظر اقدامات لازم را انجام دهید.

شرایط ثبت موسسه داوری و میانجیگری

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه داوری

مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه داوری

ثبت یک موسسه داوری درست مانند ثبت یک شرکت‌ از طریق اداره ثبت و به صورت آنلاین قابل انجام است. برای ثیت یک موسسه داوری، لازم است مدارک مورد نیاز جهت ثبت موسسه داوری را جمع‌آوری کرده و ارائه کنید:

  • تکمیل و تحویل دو فرم تقاضانامه مؤسسات غیرتجاری
  • تکمیل و تحویل دو فرم اساس‌نامه مؤسسات غیرتجاری
  • ارائه کپی و اصل شناسنامه همه اعضای هیئت مدیره و شرکا
  • ارائه کپی و اصل کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره و شرکت
  • ارائه اصل یا کپی برابر اصل وکالت‌نامه
  • ارائه اصل یا کپی برابر اصل قیم‌نامه
  • در صورتی که سهامدران یا اعضای هیئت مدیره  اشخاص حقوقی باشند ارائه کپی و اصل شناسناسنامه و کارت نماینده شخص حقوقی و همچنین یکی کپی از آخرین روزنامه فرد حقوقی و یک نامه معرفی‌کننده نماینده در سربرگ موسسه لازم است.

مراحل ثبت یک موسسه داوری

موسسات داوری جزو موسسات غیرتجاری هستند. در حال حاضر ثبت انواع شرکت‌ها و موسسه‌های غیرتجاری در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. متقاضیانی که می‌خواهند برای ثبت مو‌سسه داوری اقدام کنید باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها ((https://sherkat.ssaa.ir/  مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: کد اقتصادی

برای طی کردن فرایند ثبت یک موسسه داوری مراحل زیر را باید دنبال کنید:

  • فرم مربوط به اطلاعات عمومی موسسه (نوع شرکت و موسسه غیرتجاری) را تکمیل کنید.
  • فرم مربوط به اطلاعات متقاضی ثبت موسسه را تکمیل و ارائه کنید.
  • با رعایت مقررات ذکر شده درباره انتخاب نام شرکت، ۵ نام پیشنهادی برای موسسه داوری را انتخاب کنید.
  • موضوع و نوع فعالیت موسسه (فعالیت در زمینه ارائه خدمات داوری) را مشخص کنید.
  • میزان سرمایه موسسه را شرح دهید.
  • نام و مشخصات کامل هویتی افراد موسس را قید کنید.
  • در صورت وجود نام شعبه یا شعب و نمایندگی‌های موسسه داوری را ذکر کنید.
  • یک روزنامه کثیر‌الانتشار برای چاپ آگهی‌های مربوط به موسسه غیرتجاری را انتخاب کنید.
  • اظهارنامه مربوط به ثبت شرکت و موسسه را درج کنید.
  • اساسنامه موسسه داوری را ثبت کنید.
  • مدارک و اسناد مورد نیاز را در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به صورت دیجیتالی ارسال کنید.
  • مدارک را از طریق اداره پست به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید.
  • تاییدیه نهایی را از اداره ثبت شرکت‌ها دریافت می‌کنید.
  • پس از دریافت تاییدیه آگهی ثبت موسسه در روزنامه رسمی را منتشر و موسسه داوری را تاسیس و فعالیت را آغاز می‌کنید.

معمولا ظرف کمتر از یک ماه پس از ارائه مدارک و سپری کردن مراحل ثبت یک ثبت موسسه داو‌ری در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، پاسخ تقاضاهای مربوط به تایید یا رد مجوز ثبت موسسه داوری به متقاضیان داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کارت بازرگانی

مراحل ثبت یک موسسه داوری

 

فعالیت و خدمات موسسات داوری در چه زمینه‌ای است

فعالیت و خدمات موسسات داوری در چه زمینه‌ای است

موسسه‌های داوری در زمینه‌های داوری‌های سازمانی و موردی خدمات مختلفی ارائه می‌دهند. ارائه خدماتی مانند مشاوره حقوقی و تنظیم قراردادها از رایج‌ترین خدمات موسسات داوری است. مهم‌ترین خدمات ثبت موسسه داوری، حل اختلافات دو طرف با ارجاع آن‌ها به یک داور متخصص و زبده در در حوزه اختلاف است. این موسسه‌ها با مطالعه پرونده، داوری که بیشترین آشنایی را با موضوع دارد برای صدور رای انتخاب می‌کنند.

بیشتر داورانی که در موسسات داوری مشغول به کار می‌شوند در زمینه‌هایی مانند پیمانکاری، امور ساختمانی، تجارت الکترونیک، اسناد تجاری، تجارت بین‌الملل و انواع سرمایه‌گذاری‌ها تخصص دارند. معمولا پس از ثبت یک موسسه داوری، بیش از همه، داورانی که در زمینه حقوق داخلی و بین‌المللی تخصص دارند جذب موسسه می‌شوند تا موسسه بتواند انواع پرونده‌های داوری را پوشش داده و بررسی کند.

سخن آخر

با افزایش میزان فعالیت‌های اجتماعی، مشکلات و اختلافات بیشتری هم بین افراد رخ می‌دهد. گاهی اوقات این اختلافات آنقدر بالا می‌گیرد که برای رفع اختلافات بسیاری افراد به یک ثبت موسسه داوری مراجعه می‌کنند تا راه‌حلی برای رفع این اختلافات پیدا کنند.

همانطور که اشاره کردیم موسسات داوری موسساتی غیرتجاری هستند و در زمینه‌های مختلف نظیر رفع اختلافات در فعالیت‌های حقوقی و تجاری، مالی و قراردادها مثل یک شورای حل اختلاف عمل می‌کنند. برای ثبت موسسات داوری باید طبق قوانین مشخص شده عمل کنید و اگر قصد ثبت موسسه داوری را دارید بهتر است به شرایط و الزامات دقت کنید تا مراحل تاسیس موسسه به سرعت طی شود.