فرق شرکت سهامی خاص و مسولیت محدود

برای شرکت‌های با مسئولیت محدود، برای تاسیس حداقل 2 نفر کافی است در صورتیکه در شرکت‌های سهامی خاص داشتن حداقل 3 سهامدار برای تاسیس شرکت لازم است.

ثبت هوران

سرمایه مورد نیاز برای شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

الف) سرمایه ابتدایی در شرکت با مسئولیت محدود صرفا در اساسنامه شرکت گفته می‌شود و نیازی به افتتاح حساب و واریز وجه ندارد.

ب) در شرکتهای سهامی خاص سهامداران موظف هستند لااقل تا 35 درصد از سرمایه اولیه آورده در شرکت را در حسابی به اسم شرکت تودیع کرده و گواهی آن را به هنگام تشکیل ارائه کنند و باقیمانده سرمایه یعنی همان 65 درصد باید در تعهد سهامداران باشد.

یکی از خدمات پرکاربرد موسسه هوران، ثبت برند می باشد که شما عزیزان می توانید از آن استفاده کنید.

انتخاب بازرس برای شرکت سهامی و مسئولیت محدود

در شرکت با مسئولیت محدود اجباری برای انتخاب بازرس تحت هیچ شرایطی وجود ندارد ولی برای شرکت سهامی خاص انتخاب بازرس اصلی و همچنین بازرس جایگزین آن یا اصطلاحا علی‌البدل از الزامات است.

شرایط انتصاب هیئت مدیره و اختیارات در شرکت‌

در شرکت‌های با مسئولیت محدود بازه زمانی برای مدیریت مدیران آن وجود ندارد و اعضای شرکت به دلخواه خود می‌توانند مدت زمان محدود یا نامحدودی برای مدیران شرکت خود تعیین کنند.

ولی نقطه مقابل آن در شرکتهای سهامی خاص حداکثر زمان مدیریت مدیران 2 سال است.

در شرکت با مسئولیت محدود، ما نیازی به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار نداریم.

اما در شرکتهای سهامی خاص انتخاب روزنامه برای درج آگهی دعوت شرکت، از نکات الزامی است.

در شرکتهای با مسئولیت محدود مدیران از میان شریکان یا خارج از شرکت انتخاب می شوند، در صورتیکه در شرکتهای سهامی خاص باید مدیران از میان سهامدارن شرکت باشند و لاغیر.

اگر مدیر از میان سهامداران نباشد باید اقدام به انتخاب تعداد و سهام وثیقه‌ای که در اساسنامه وضع شده و قانون است تهیه و به صندوق شرکت تسلیم شود.

در فرق شرکت سهامی خاص و مسولیت محدود تشکیل مجمع در شرکتهای سهامی خاص بسیار ساده و راحت است درصورتیکه اقدام به تشکیل مجمع در شرکت با مسئولیت محدود به مراتب مشکلات بیشتری نسبت به سهامی خاص دارد.

شرایط انتصاب هیئت مدیره و اختیارات در شرکت‌

نحوه تقسیم سود و زیان در شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

سرمایه‌ای که در شرکت با مسئولیت محدود وجود دارد، به سهام یا قطعات سهام تقسیم‌بندی نمی‌شوند و شریکان تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول دیون و تعهدات شرکت می‌باشند.

نحوه تقسیم سود در این شرکت‌ها به میزان سهمی که شریکان هرکدام در شرکت دارند، تقسیم خواهد شد. بدانید که شریکان می‌توانند در اساسنامه، ترتیب دیگری در تقسیم سود شرکت را بین خود به توافق برسانند و درنظر بگیرند، اما در شرکتهای سهامی خاص سود الزاما به نسبت تعداد سهام هر شریک تقسیم می‌گردد، اما در هر صورت اتخاذ روشهای دیگری برای این نوع کار امکانپذیر نیست.

نقل و انتقال و فرق شرکت سهامی خاص و مسولیت محدود

واگذاری سهام در شرکت‌های با مسئولیت محدود با توافق سه چهارم از شریکان و پس از ثبت آن در دفترخانه‌های اسناد رسمی صورت می‌گیرد، در صورتیکه این کار در شرکتهای سهامی خاص به صورت نقل و انتقال عادی سهام انجام می‌شود.

نقل و انتقال سهم هر شریک در شرکتهای با مسئولیت محدود فقط و فقط از روش تشکیل مجمع عمومی امکان‌پذیر خواهد بود.

در شرکتهای سهامی خاص برای انتقال سهم‌ها ابتدا باید واگذارکنندگان و گیرنده‌های سهام به اداره دارایی و مالیاتی مربوطه مراجعه کنند و بعد از گرفتن گواهی 4 درصدی مالیات، نقل و انتقال سهام از طریق تشکیل مجمع با گواهی نقل و انتقال دریافت شده از دارایی را مجوز کار بدانند و بعد کار خود را انجام دهند. پیشنهاد می شود تمامی موارد ذکر شده در جلسات و موارد مهم و تاثیر گذار را به صورت کتبی و صورتجلسه شرکت ثبت کنید

تقویم دال بر آورده غیرنقدی شرکت

تقویم سهم‌الشرکه غیرنقدی در شرکت‌های با مسئولیت محدود به وسیله شریکان انجام می‌گیرد، طوری که شریکان در این خصوص مسئولیت دارند، اما درباره شرکت‌های سهامی خاص تقویم آورده غیرنقدی فقط با کارشناسان دادگستری امکان‌پذیر خواهد بود.

معایب ثبت شرکت با مسئولیت محدود چیست

. گرچه در هنگام تاسیس سرمایه همه شریکان پرداخت و ثبت می‌شود اما ممکن است تمام این پرداخت‌ها ظاهری باشد و چیزی در کار نباشد.

. ورقهای سهام شریکان صادر نمی‌شود در نتیجه سهام اعضا مانند اوراق تجاری قابل انتقال نیست.

. خیلی از موسسات خصوصی در حال فعالیت به شرکتهای با مسئولیت محدود اصلا وام نمی‌دهند.

. شرکت‌های با مسئولیت محدود اغلب اوقات قادر به شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی نیستند.

معایب ثبت شرکت با مسئولیت محدود چیست

 

مالیات شرکت با مسئولیت محدود

مالیات شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود دو نوع مالیات دارد:

اول اینکه مالیات بر اساس عملکرد شرکت تعیین می‌شود، براساس هزینه‌های جاری شرکت و سود حاصل از خدمات یا فروش آن تعیین می‌گردد.

مورد دوم، مالیات این شرکت‍ها براساس ارزش افزوده است، براساس قوانین مالیات بر ارزش افزوده، فروشنده موظف می‌شود درصدی را از خریدار دریافت کرده تا به اداره مالیات بر ارزش افزوده تسلیم کند.

موارد انحلال شرکت با مسئولیت محدود

. در صورتیکه شرکت برای هدف مشخصی شروع به کار کرده باشد و آن هدف محقق یا اینکه رسیدن به آن غیرممکن شده باشد، شرکت منحل خواهد شد.

. در صورت ورشکستگی شرکت

. اگر از ابتدای تاسیس، شرکت برای یک دوره زمانی خاصی به ثبت رسیده باشد اما حالا زمان آن به پایان رسیده باشد.

. اگر شریکان اصلی که مالک نیمی از سرمایه شرکت هستند تصمیم بر انحلال آن بگیرند.

. در صورتیکه شرکت آنقدری ضرر ببیند که نیمی از سرمایه شرکت از بین برود و یا یکی از شریکان تقاضا بر انحلال شرکت دهد و دلایل قانونی محکم و موجهی داشته باشد، اما شریکان دیگر توانایی خرید سهم شریک معترض را نداشته باشند تا او از شرکت خارج شود.

. فوت کردن یکی از شریکان، البته در صورتیکه در اساسنامه آمده باشد که فوت منجر به انحلال خواهد شد.

نکات مهم قبل از ثبت شرکت با مسولیت محدود توسط موسسه هوران

. تعداد شریکان تحت هیچ عنوانی نباید کمتر از دو نفر باشد.

. هر دو شریک باید لااقل به میزان یک درصد سهامدار باشند.

. حداقل سرمایه شرکت با مسئولیت محدود باید صد هزار تومان باشد.

. از آوردن اسم شریکان در اسم شرکت خودداری شود زیرا شریکی که اسم آن در نام شرکت قید شود متعهد به پرداخت تمام بدهی‌ها و انجام تمام تعهدات شرکت خواهد بود.

. تعیین کردن ارزش ریالی سهم غیرنقدی هر شریک در شرکتنامه ضروری است.

نکات مهم قبل از ثبت شرکت با مسولیت محدود

. شرط تشکیل شرکت با مسئولیت محدود، پرداخت کردن تمام سرمایه نقدی و سهم غیرنقدی است. البته نمی‌خواهد که این سرمایه در حسابی معین بلوکه شود فقط مدیر عامل اقرارنامه‌های مبتنی بر گرفتن کل سهم را ارائه دهد کافی است. در غیر این صورت شرکت وجهه قانونی نخواهد داشت.

. پس از تعیین کردن ارزش ریالی سهم شریکان که غیرنقدی است و ثبت آن در شرکتنامه، تمامی شریکان در برابر ارزشی که برای آن تعیین شده، موظف و متعهد هستند.

. مدیران شرکت را می‌توان از بین شریکان یا حتی خارج از آنها انتخاب کرد و برای دوران مدیریت آنها هم می‌توان محدودیت تعیین کرد یا نه.

. سهم شریکان چه با نام باشند چه بی‌نام تحت هیچ شرایطی قابل انتقال نیستند. البته شرط انتقال سهم‌الشرکه، فقط رضایت شریکانی است که حداقل سه چهارم سرمایه شرکت متعلق به آنهاست و تعداد این شریکان باید نسبت به بقیه شرکا بیشتر باشد.

انتقال سهم شرکا در شرکت با مسئولیت محدود

. در صورت داشتن شرایط بالا، انتقال سهم شریکان فقط باید با تنظیم سند رسمی انجام شود.

. هیئت نظارت بر شرکت لااقل سالی یکبار باید مجمع عمومی را تشکیل دهند.

. هیئت نظارت تشکیل شده‌‌است از سه نفر از شریکان که آنها عضو هیئت مدیره نیستند.

. حق رای شریکان و سودی که از شرکت می‌برند فقط به اندازه سهم آنهاست الا اینکه در اساسنامه نکته دیگری را به تصویب رسانده باشند.

. تصمیم‌گیری در مورد تغییر اساسنامه شرکت مبتنی بر رضایت شریکانی که بیشتر از سه چهارم سرمایه شرکت را دارا هستند. علاوه برآن تعدادشان هم بیشتر از بقیه شریکان است، الا اینکه در اساسنامه حد نصاب دیگری را به تصویب رسانده باشند. همچنین هرگونه تغییرات در اسانامه شرکت با استفاده از خدمات تغییرات شرکت موسسه هوران قابل انجام است.

. برای گرفتن هر تصمیم در شرکت حضور و رضایت شریکانی که دارای نیمی از سرمایه شرکت هستند ضروری است.

انتقال سهم شرکا در شرکت با مسئولیت محدود

. هیچکدام از شریکان را نمی‌توانیم اجبار کنیم که سهام خود را افزایش دهند.

. از اختیارات و تصمیمات مجمع عمومی این است که می‌تواند درصد معینی از سود حاصل از شرکت را به جای تقسیم کردن بین شریکان به عنوان سرمایه احتیاطی شرکت ذخیره کند.

بیشتر بخوانید: طرح صنعتی

. یک هفته تا ده روز بعد از تاسیس و ثبت قانونی شرکت باید برای دریافت دفاتر قانونی شرکت اقدام کنید.

. در اساسنامه شرکت می‌توان تصویب کرد که سرمایه شرکت با ورود شریک جدید قابل افزایش باشد یا با برداشت سرمایه قابل کاهش باشد که در این صورت باید حداقلی برای سرمایه وجود داشته باشد. از همه مهمتر این که حداقل سرمایه نباید کمتر از یک دهم سرمایه اولیه باشد.

. اگر اسمی از شریکان در نام شرکت آورده شود، آن شریک مانند ضامنی در شرکت تضامنی در قبال تمام قروض، دیون و تعهدات شرکت مسئول خواهد بود. در این شرکتها سهم هر یک از شریکان بر طبق برگه سهام معین نمی‌شود.

وظایف هیئت نظارت در شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص

فرق شرکت سهامی خاص و مسولیت محدود: در شرکتهای با مسئولیت محدود اگر تعداد شریکان بیشتر از 12 نفر باشد، باید هیئتی 3 نفره تحت عنوان هیئت نظارت تشکیل داد که اعضای آن را می‌توان از بین شریکان یا خارج از آنها انتخاب کرد اما اصلا نباید عضو هیئت مدیره شرکت باشند. وظایف این گروه سه نفره:

. بررسی می‌کند که تمام سرمایه نقدی شرکت پرداخت و سرمایه غیرنقدی، تسلیم شرکت شده است یا خیر.

. ببینند که ارزش غیرریالی سهم شریکان در شرکت قید شده است یا خیر.

. لااقل سالی یکبار از شریکان برای تشکیل مجمع عمومی دعوت کند.

. پایان هر سال تمام اسناد و صندوق شرکت را بررسی کند و گزارشی کامل به مجمع عمومی ارائه دهد. هیئت نظارت اگر ایراد یا ابهامی در شرکت ببیند باید گزارش دهد و شریکان تا 15 روز پیش از تشکیل مجمع باید آن گزارش را مطالعه کنند.

وظایف هیئت نظارت در شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص

اضافه کنیم که هیئت نظارت در قبال امور اداری و نتایج حاصل از آن وظیفه و تعهدی ندارند و فقط در برابر وظایف خود مسئول هستند.

به خواندن ادامه دهید: شرکت تضامنی