تغییرات شرکت شامل چه مواردی می شود

تغییرات شرکت شامل چه مواردی می شود: پس از اینکه شرکت‌ها در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ثبت شوند، در صورتی که هرگونه تغییرات در شرکت مانند آدرس، موضوع فعالیت، تغییر نام شرکت، سرمایه، ایجاد شعبه جدید شرکت، سهامداران تصویب اساسنامه جدید یا تغییر مواد اساسنامه انجام گیرد، باید مجمع تشکیل دهند و سپس تصمیمات گرفته شده را درون یک صورتجلسه به اداره ثبت شرکت‌ها اطلاع دهند.

هر کدام از تغییرات گفته شده باید در صورتجلسه یک مجمع تنظیم شود که ما قسمتی از آن را در این مطلب برای شما شرح داده‌ایم. لازم به ذکر است که مجامع در شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود یکی هستند اما در فرمت تنظیم صورتجلسه متفاوت هستند.

ثبت هوران

تغییر شرکت‌ ها

بعد از ثبت شرکت احتمال دارد که سهامداران بخواهند تغییراتی در شرکت ایجاد کنند. لازم است که این تغییرات شرکت به طور رسمی و قانونی توسط اداره ضبط، بررسی و تأیید شوند و سپس در روزنامه رسمی کشور منتشر گردند.

به این صورت که بعد از شروع کار و یا در ادامه گسترش و افزایش تخصص افراد ممکن است شرکت این احتیاج را احساس کند که تغییراتی در موضوع فعالیت، عنوان و نام شرکت و برخی موارد دیگر مانند تغییر در هیئت مدیره، مدیرعامل و یا محل کار شرکت ایجاد نمایند. حتی ممکن است که اعضای شرکت بعد از مدتی طبق دلایلی خاص تصمیم به انحلال شرکت بگیرند.

بدون ثبت رسمی انجام همه این تغییرات آن‌ها قانونی نخواهند بود. اگر صورتجلسه تغییرات شرکت تنظیم شده باشد، امضا نیز داشته باشد. ولی هنوز در سامانه ثبت نشده باشد و یا در روزنامه رسمی آگهی نباشد، برای بانک‌ها و سازمان‌ها و غیره مورد مقبول نخواهد بود. مثلاً در شرایطی که اعضای هیئت مدیره طی یک جلسه تغییر کرده باشند اما اگر ثبت نشده باشد. همچنان هیئت مدیره قبلی مسئول شرکت به حساب می‌آیند.

صورتجلسه تغییرات شرکت چیست

در کل تغییرات شرکت تصمیماتی هستند که برای ساختار شرکت یا تغییر در اعضای آن گرفته می‌شود. لازم است که این تصمیمات در یک جلسه  یا چند جلسه که دارای انواع متفاوتی هستند ارائه شوند و تمامی اعضای هیئت مدیره نیز آن را امضا نمایند.

بعد از ثبت شرکت هر نوع شرکتی که باشد، نیاز است که ثبت تغییرات شرکت خود و همچنین اطلاعات ثبت شده در سازمان را در روزنامه رسمی خود ثبت نمایید. تغییرات جدید باید با تنظیم صورتجلسه شرکت و ارسال آن به سازمان انجام شود. سازمان نیز پس از دریافت صورتجلسه تغییرات شرکت شما، آن را در روزنامه رسمی ثبت می‌کند و به انتشار می‌رساند. بعد از آن دیگر اطلاعات جدید شما جایگزین اطلاعات قبلی می‌شود و می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

صورتجلسه تغییرات شرکت چیست

مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت

برای ثبت تغییرات شرکت مانند دیگر کارها به یک سری مدارک نیازمند هستید. بدون داشتن این مدارک انجام تغییرات برای یک شرکت صورت نخواهد گرفت. اگر شما می‌خواهید در شرکت خود تغییراتی به وجود بیاورید ما در این مطلب نکاتی را برای شما ذکر کرده ایم.

  • برای ثبت تغییرات شرکت نیاز به تحویل اصل مدارک نیست بلکه تنها یک نسخه کپی از مدارک شما کافی است. به وسیله همین کپی مدارک نیز اعمال موارد جدید امکان پذیر است. پس خیالتان راحت باشد زیرا اهمیت چندانی ندارد.
  • مدارک شناسایی شامل شناسنامه، کارت ملی و مدارک همه اعضای هیئت مدیره باید ارائه شوند.
  • در صورت اضافه کردن شریک یا سهامدارانی به شرکت خود کپی مدارک شناسایی آنها نیز باید ارائه داده شود.
  • مشخصات همه سهامداران در شرکت سهامی خاص و همه شرکا در شرکت مسئولیت محدود واجب است.
  • ارائه یک کپی از اساسنامه شرکت خود نیز لازم است.
  • ارائه یک کپی از روزنامه‌ای که آخرین تغییر شرکت شما را در آن منتشر کرده است مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: آیا صورتجلسه شرکت نیاز به وکیل دارد

انواع ثبت تغییرات شرکت

تغییرات شرکت شامل چه مواردی می شود:

عوض کردن نام شرکت

یکی از انواع تغییرات شرکت، تغییر دادن نام آن است. در ابتدا برای انجام این کار باید جلسه‌ای با حضور اعضا تشکیل گیرد که درباره این موضوع صحبت کنند. در شروع کار باید صورتجلسه تنظیم شود و همه افراد حاضر آن را امضا کنند.

انواع ثبت تغییرات شرکت

بعد از امضای صورتجلسه باید مدارک لازم برای تغییر نام شرکت به اداره ثبت برند شرکت‌ها ارسال شود. در تغییر نام شرکت باید مسئولیت محدود شرکت و تضامنی ذکر شود. البته در زمان این کار اعضای شرکت‌های نسبی و تضامنی باید نام یکی از اعضاء در کنار عنوان شرکت ذکر شود.

تعویض زمینه فعالیت شرکت

هر شرکت با یک هدف خاص ایجاد می‌شود، اما این امکان وجود دارد که با توجه به صلاح دیده اعضای شرکت این هدف تغییر داده شود. در نتیجه این تغییر زمینه فعالیت تازه‌تری برای آن در نظر گرفته می‌شود. برای تغییر حوزه فعالیت شرکت   یا حذف قسمتی از آن باید ابتدا مجمع عمومی تشکیل داده شود تا اعضاء در مورد این مسئله نظر خود را ارائه دهند و در ادامه به یک نتیجه برسند.

مطلب پیشنهادی: شرایط عضویت در هیئت مدیره شرکت

سپس اگر همه اعضاء باین اتفاق موافق باشند صورتجلسه ای باید تنظیم شود و در آن سهم تمام سهامداران ذکر شود. در ادامه نیز این صورتجلسه باید به امضای اعضاء برسد.

تغییر دادن محل شرکت

برای تغییر دادن آدرس شرکت باید مجمع عمومی نظر قطعی خود را اعلام کنند. البته این را نیز در نظر داشته باشید که طبق قانون هیئت مدیره شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود، به عنوان مسئول نهایی جابجایی شرکت اعلام شده است.

در این صورت هیئت مدیره می‌تواند هر محلی را که مناسب می‌داند به عنوان محل به جدید شرکت انتخاب کند. اگر شرکت سهامی قصد تغییر محل شرکت خود را دارد باید ابتدا جلسه مجمع عمومی تشکیل دهد و اگر هیئت رئیسه رضایت داشت صورتجلسه را برگزار کند که در آن تمامی اعضاء صورتجلسه را امضا کنند.

بیشتر بخوانید: مجمع عمومی فوق العاده چیست

تغییر در سرمایه و سهام

به این دلیل که تغییر دادن سرمایه و سهام شرکت یکی از انواع تغییرات شرکت محسوب می‌شود پس نیاز است که از هیئت رئیسه کمک گرفته شود. اگر یک شرکت می‌خواهد سهام و سرمایه خود را اضافه کند باید جلسه‌ای با حضور هیئت مدیره تشکیل دهد که تصمیم گیری‌های لازم در این زمینه گرفته شود.

تغییر در سرمایه و سهام شرکت

اگر افزایش سهام دارای توجیه منطقی باشد، هیئت مدیره از آغاز سال گزارش مالی را درخواست می‌کند. بعد از اینکه گزارش ارائه شد بازرسان گزارش را بررسی می‌کنند و سپس نظرات خود را به هیئت مدیره ارائه می‌دهند.

اگر این شرکت سهامی خاص باشد باید پس از گرفتن توافق هیئت رئیسه آگهی خود را در روزنامه‌های کثیرالانتشار نشر دهد. طبق این آگهی سهام جدید شرکت به فروش خواهد رسید.

اما اگر شرکت گفته شده جزء سهامی عام باشد باید برای فروش سهام آگهی خود را در روزنامه‌های معتبر به چاپ برساند. سپس از سهامداران بی نام خواسته می‌شود که در بازه زمانی مشخصی برای گرفتن گواهینامه حق خرید سهام اقدام نمایند.

ما در موسسه هوران سعی کردیم تا در این مقاله به سوال تغییرات شرکت شامل چه مواردی می شود پاسخ جامعی بدهیم، امیدواریم که نیاز شما با خواندن این مقاله برطرف شده باشد.

به مطالعه ادامه دهید: مراحل تمدید برند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *