مهم ترین نکات ثبتی و حقوقی

در این مطلب درباره مهم ترین نکات ثبتی و حقوقی صحبت می کنیم. به‌ طور معمول در ابتدای هر کسب‌ و کار و هر کار تجاری برای این‌که بتوان آن کسب‌ و کار را با موفقیت به سمت جلو پیش برد، نیاز است که برای آن کسب‌ و کار یک برند تجاری ثبت کرد تا آن محصول با آن برند شناخته شود .انتخاب کردن برند تجاری نیز بسیار مهم است.

بنابراین در انتخاب کردن آن باید دقت لازم را کرد اما از نظر ثبتی و حقوقی یکسری نکاتی وجود دارد که حتما باید به آن‌ها توجه و آن‌ها  را رعایت کرد. در غیر این صورت ممکن است در ثبت برند به مشکل برخورد کرد که در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

ثبت هوران

نکات مهم حقوقی

در هنگام ثبت برند از نظر حقوقی چهار نکته بسیار مهم وجود دارد که حتما باید به آن‌ها توجه کرد این نکات عبارت است از :

  1. استعلام کردن برند قبل از این‌که برند به ثبت برسد

یکی از مهم‌ترین کارهایی که قبل‌ از آن که برند به ثبت برسد این است که در مورد آن برند و نام تجاری استعلامات لازم به شکل صحیح و کامل انجام گیرد. اگر استعلام به‌ صورت صحیح انجام بگیرد، می‌تواند در موفقیت شما بسیار تاثیر گذار باشد.

در واقع از این طریق می‌توان نتیجه ثبت شدن یا ثبت نشدن برند خود را تخمین بزنید. مهم‌ترین مواردی که برای این‌که در استعلامات برند باید به آن‌ها توجه کنید شامل موارد زیر است :

  • طبقه یا طبقاتی که می‌خواهید درخواست کنید .
  • مجوزهای فعالیتی که آن‌ها را در اختیار خود دارید .
  • ثبت نبودن برندی که متشابه به برند شما باشد.
  • لاتین بودن یا نبودن کلمات برند مورد نظر

نکته : در انتخاب برند باید حتما به این نکته مهم توجه کرد که اگر برندی که انتخاب کردید. حتی از نظر تلفظ و یا از نظر آوایی شباهت کوچکی به برندی داشته باشد که قبلاً به ثبت رسیده باید از انتخاب آن برند صرف‌ نظر کنید. زیرا احتمال آن که برند شما به ثبت برسد بسیار کمتر است. پس می‌توان نتیجه گرفت که برند باید کاملا منحصر به فرد باشد و صرفا مختص به یک نفر و یک کسب و کار باشد.

  1. تنظیم کردن اظهارنامه برند

بعد از آنکه استعلامات لازم در مورد برند را به شکل صحیح انجام شد و از این‌که اسم برند شما به ثبت برسد تا حدودی مطمئن شدید بعد از آن نوبت به تنظیم کردن اظهارنامه برند با نهایت دقت به شکل صحیح می‌رسد و در نهایت بعد از تنطیم اظهار نامه‌ها  نوبت ارسال آن به مراجع مربوط است.

نکات مهم حقوقی

در تهیه کردن اظهارنامه برند باید نهایت دقت را کرد زیرا در صورتی ‌که اشکالات ریزی در اظهار نامه وجود داشته باشد. باعث مخدوش شدن نام برند و در شرایط بدتر می‌تواند باعث از بین رفتن و به ثبت نرسیدن نام آن برند شود. که به وجود آمدن چنین شرایطی باعث از بین رفتن سرمایه یک کسب و کار خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: اعتبار برند ثبت شده چقدر است

مهم ترین نکات ثبتی و حقوقی و تکمیل اظهارنامه

  • طبقه‌ بندی کردن برند مورد نظر براساس مجوزهایی که در اختیار دارید.
  • در صورتی ‌که برندی که انتخاب کردید به‌ صورت لاتین است باید کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی را در اختیار داشته باشید .
  • اگر برندی که می‌خواهد که به ثبت برسد به نام چندین نفر می‌باشد باید در سامانه مالکیت معنوی تمامی افراد را ثبت‌ نام‌ کرده و پروفایل کاربری آن‌ها را تکمیل کنید همچنین باید مشخص شود که میزان مشارکت این افراد در این برند چقدر می‌باشد.
  1. ارسال مدارک به مراجع مربوطه

بعد از این‌که اظهارنامه لازم را تکمیل کرده‌اید و آن را ارسال کردید در این مرحله نوبت به بررسی کارشناسان اداره ثبت در مورد نام و برند تجاری می‌باشد، باید بدانید بعد از این‌که مراحل قبلی را انجام داده‌اید و مدارک را به اداره ثبت ارسال کردید مدارک شما در صفحه بررسی کارشناسان قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: بهترین موسسه ثبتی کدام است

این صف به‌ قدری شلوغ است که ممکن است بررسی مراحل پرونده شما چندین ماه طول بکشد اما بعد از این‌که  تمامی مراحل مربوطه طی شد و قرار شد که برند شما به ثبت برسد تاریخی که برای ثبت برند در آن درج خواهد شد، زمان ارسال اظهارنامه خواهد بود.

نکات تکمیل اظهار نامه

این کار مزیت‌های حقوقی زیادی به‌ همراه خواهد داشت از مزیت حقوقی که دارد این است. که ممکن است حتی یک روز بعد از ارسال مدارک شما یک نفر شبیه به نام برند شما انتخاب کرده باشد در آن صورت انتخاب و ثبت برند شما با هیچ‌ گونه مشکل مواجه نخواهد شد. در مراحل بعدی حتی می‌توانید از مراجع قانونی نسبت به این مسئله اقدام کنید.

  1. عدم افشاء کردن برند

یکی از نکات بسیار مهمی که در ثبت برند باید به آن توجه کرد این است که قبل از این‌که برند شما به ثبت نهایی برسد. از افشای آن و همچنین از افشا کردن ماجرا و هدف آن نزد دیگران باید خودداری کنید چون ممکن است افرادی باشند. که از این بی‌ احتیاطی شما سوء استفاده کنند و به شما بار مالی سنگین و ضررهای غیر قابل‌ جبرانی وارد کنند. بنابراین از افشا کردن آن نزد دیگران خودداری کنید.

نکات ثبت برند از نظر ثبتی

وقتی که از نظر حقوقی مراحل لازم انجام شد از نظر ثبتی هم یک سری نکات وجود دارد. که باید به آن‌ها هم توجه کرد این نکات به شرح زیر می‌باشد: ثبت کردن برند با نام تجاری و همچنین ثبت برند صنعتی و خدماتی که یکسری محدودیت‌های قانونی وجود دارد.

که قانون ثبت علایم و قانون ثبت آیین‌ نامه اصلاحی در سال ۱۳۳۷ ثبت علائم زیر را ممنوع اعلام کرده ‌است.

بیشتر بخوانید: تغییرات شرکت شامل چه مواردی می شود

نکات ثبت برند از نظر ثبتی

  • ثبت علائم ثبت برند که با استفاده از علائم رسمی دولتی و مملکتی مثل استفاده از پرچم ایران و استفاده از علائم وزارتخانه‌ها و استفاده از علائم هلال‌احمر باشد.
  • استفاده کردن از نام تجاری که متضاد عفت عمومی و نظم و انضباط اجتماعی باشد.
  • استفاده کردن از نام تجاری که از اسم و عبارت عمومی استفاده‌ شده باشد .
  • استفاده کردن از آن نام تجاری َکه دولت استفاده کردن از آن را تحت هر عنوانی منع کرده باشد.

نکته : بنابراین برای این‌که یک برند در حالت کلی به ثبت برسد باید مراحل قانونی و همچنین تمام مراحل حقوقی و ثبتی آن طی شود. بعد از آن می‌توان نتیجه گرفت که یک محصول و کسب و کار توانسته با موفقیت به ثبت برند دست یابد. مهم ترین نکات ثبتی و حقوقی

به مطالعه ادامه دهید: شرایط نقل و انتقال شرکت های سهامی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *