آیا ثبت صورتجلسه شرکت نیاز به حضور وکیل دارد

آیا صورتجلسه شرکت نیاز به حضور وکیل دارد؟ ثبت موسسه‌ی سریع از خدماتی است که امروزه طرفداران زیادی دارد و بازار داغی پیدا کرده است. از جمله موارد صورت جلسه که باعث ایجاد تغییراتی در شرکت‌ها می‌شوند شامل افزایش سرمایه، کاهش سرمایه، ورود شریک جدید، خروج شریک، تغییر موضوع، تغییر آدرس، تغییر نام و تغییر موضوع یا الحاق موردی آن و …. می‌تواند باشد.

شرایط و نحوه‌ی تنظیم صورت جلسه‌ی شرکت‌ها

ابتدا باید بدانید که تصمیم‌گیری در امور شرکت‌ها توسط افرادی انجام می‌شود که بر اساس قانون و مقررات گفته شده صلاحیت انجام این کار را داشته باشند. همواره هیئت مدیره‌ی شرکت کلیه‌ی اختیارات لازم جهت انجام و اداره‌ی امور را دارد.

ثبت هوران

اما در برخی موارد همچون قوانین مربوط به تجارت تصمیم گیری به عهده‌ی صاحبان سهام نیز می‌باشد. یکی از قوانین تشکیل جلسات هیأت مدیره و تغییرات شرکت، حضور بیش از نیمی از اعضای هیأت مدیره می‌باشد. زیرا برای این‌‌که تصمیمات لازم برای امور شرکت گرفته شود رای بیشتر افراد حاظر در جلسه الزامی است و در صورت عدم حضور آن‌ها تشکیل جلسه فایده‌ای نخواهد داشت.

از طرفی برای این که جلسات هیأت مدیره به حداقل نصاب قانونی برسد و تشکیل شود باید نصف اعضای هیأت مدیره حضور داشته باشند و در صورت عدم حضورشان جلسه تشکیل نخواهد شد و حتی فرستادن وکیل به جلسه فایده‌ای نخواهد داشت زیرا در شمارش آرا حساب نخواهد شد.

مراحل تنظیم صورتجلسه

برای تنظیم صورت جلسه اصولی باید رعایت شود. به طور کلی صورت جلسه بدین شکل تنظیم خواهد شد. گام اول یادداشت عنوان صورت جلسه می‌باشد، سپس باید زمان و مکان برگزاری مجمع یادداشت شود.

سمت افراد شرکت کننده در جلسه باید قید شود، اعضای هیئت مدیره به درستی مشخص شود. از طرفی مشخصات شرکت اعم از نام و نوع حقوقی و شماره‌ی ثبت برند شرکت و میزان سرمایه‌ی اولیه قید شود. در صورتی که تصمیماتی برای انجام تغییرات اساسی در شرکت گفته شده و جز تصمیمات اصلی می‌باشد.

حتما باید در صورت جلسه قید شود. در نهایت پس از رعایت تمامی موارد گفته شده صورت جلسه باید به امضای اعضای هیأت مدیره برسد و همراه با مدارک لازم و امضا صاحبین حساب در زیر درخواست کتبی به وکیل شرکت جهت تحویل به اداره ثبت شرکت‌ها برای انجام تغییرات تحویل داده شود.

بیشتر بخوانید: ثبت برند مشاغل خانگی

مراحل تنظیم صورتجلسه

مدارک مورد نیاز برای ثبت صورت جلسه‌

پس از این‌که صورت جلسه توسط اعضای هیأت مدیره تنظیم شد مدارکی جهت ثبت صورتجلسه نیاز خواهد بود. این مدارک شامل کپی مدارک هویتی (کپی شناسنامه و کارت ملی همه‌ی شرکا و اعضای هیأت مدیره‌ی)، کپی مدارک هویتی نام برده شده برای شریک یا شرکای جدید.

کپی مدارک هویتی نام برده شده برای شریک یا شرکایی که قصد خروج از شرکت را دارند. کپی اساسنامه، ارائه‌ی نام و مشخصات همه‌ی شرکا با میزان و درصد سهامشان( شرکت نامه برای شرکت‌های مسؤلیت محدود) و کپی روزنامه‌ی رسمی آخرین تغییرات با ارائه‌ی تمامی موارد گفته شده به راحتی می‌توان صورتجلسه‌ شرکت تنظیم شده را ثبت کرد.

موارد رد صورت جلسه‌ شرکت

هنگامی که موسسین و اعضای هیأت مدیره قصد دارند که چندین تغییرات را همزمان در شرکت انجام دهند. باید برای هر کدام از آن‌ها یک صورت جلسه‌ی مجزا تنظیم کنند‌. در صورتی که چنین موضوعی را رعایت نکنند و برای تمامی تغییرات یک صورتجلسه‌ تنظیم شود.

صورت جلسه‌ی شما مردود خواهد شد. انتخاب نوع صورت جلسات باید با توجه به نوع شرکت انجام گیرد. در صورتی که تطابقی بین آن‌ها نباشد صورت جلسه‌ی شما رد خواهد شد. متن صورت جلسه باید عیناً همچون نمونه‌ی ارائه شده از اداره‌ی ثبت شرکت‌ها تنظیم شود.

بیشتر بخوانید: اعتبار برند ثبت شده چقدر است

موارد رد صورت جلسه شرکت

نقش وکیل در انجام کار‌های پذیرش صورت جلسه‌ی شرکت

وکیل شرکت مشاوری است که در امور شرکت درباره‌ی قوانین و مقررات مربوط به امور اداری و حقوقی کمک زیادی می‌کند و اعضای هیأت مدیره را از این قوانین آگاه می‌سازد به عبارتی وکیل شرکت تجاری می‌تواند از ضرر کردن شرکت جلوگیری کند و در مدت زمان طولانی با آگاه کردن افراد باعث سوددهی شرکت شود.

همواره اعضای شرکت به دنبال پیدا کردن راه‌های گوناگونی جهت بهتر پیش رفتن کار‌ها هستند. از این رو یکی از مهم ترین نکات در رسیدن به سوددهی هنگفت انتخاب یک وکیل مناسب می‌باشد. تا کار‌ها را به درستی پیش ببرد و در نوشتن و به ثبت رساندن صورت جلسه‌های شرکت شما را به خوبی یاری کند.

آشنایی با قوانین ثبت صورت جلسه

در رابطه با ثبت صورت جلسه‌های شرکت و همچنین انجام تغییراتی در آن روند‌های قانونی زیادی وجود دارد. در صورتی که فرد با این قوانین آشنایی کافی نداشته باشد و تخصصی در این موارد نداشته باشد. به احتمال زیادی در مراحل ثبت شرکت دچار اشکال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مهم ترین نکات ثبتی و حقوقی

از این رو بهتر است افرادی که قصد ثبت تغییرات شرکتی را دارند با فردی آگاه به قوانین و مقررات مربوط به امور اداری شرکت مشورت کنند. بهترین راه نیز کمک گرفتن از وکیل است تا در امور شرکت همواره شما را یاری کند و باعث سوددهی در طولانی مدت شود.

آشنایی با قوانین ثبت صورت جلسه

قانون تجارت و حمایت‌های قانونی

یکی از نکات مهمی که حائز اهمیت می‌باشد این است که شرکت‌ها از حمایت‌های قانونی برخوردار می‌باشند. در قانون تجارت اعمال تغییرات در شرکت در اختیار موسسین شرکت‌ها قرار گرفته است. از مهم‌ترین تغییراتی که موسسین با توجه به قانون حمایتی می‌توانند در شرکت‌شان اعمال کنند. می‌توان به تغییر موضوع فعالیت و یا الحاق به موضوع، نقل و انتقالات سهام شرکت، ورود و خروج شریک و غیره اشاره کرد. آیا صورتجلسه شرکت نیاز به حضور وکیل دارد

تمامی این تغییرات با تصویب مجمع عمومی فوق العاده صورت می‌گیرد. همچنین شرکت‌های سهامی برای ادامه‌ی فعالیت خود و شرکت در مناقصات و مزایدات باید اعضای هیأت مدیره و سهامداران خود را هر دو سال یک‌بار تمدید کرده و بازرسان خود را نیز هر سال یک‌بار تعیین و تمدید کنند تا در امورات شرکت و اجرای پروژه‌های مربوطه با مشکل خاصی مواجه نشوند.

سخن پایانی

اغلب به دلیل این‌که ثبت صورت جلسه مخصوصا در سامانه‌ی اداره‌ی کل ثبت شرکت‌ها کار آسانی نمی‌باشد. اکثر شرکت‌ها این امر را به مشاورین و وکلا می‌سپارند. زیرا این افراد بهتر از هرکسی به قوانین مربوطه و روش‌های ثبت صورت جلسات آگاهی دارند و این امور را بهتر از هر کسی می‌توانند انجام دهند‌.

بیشتر بخوانید: شرایط نقل و انتقال شرکت های سهامی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *