علائم تجاری ممنون

علائم تجاری ممنوع: وضع و اجرای قوانین سعی در چارچوبگذاری و حیطه‌بندی دارد. افراد خردمند پایبندی به قوانین را جهت مصون ماندن از آسیب و زیان تجربه می‌کنند. در حوزه تجارت بین‌الملل نیز این مبحث از دیدگاه قانونگذاران مغفول نمانده و اهمیت موضوع تا آنجا بوده که او را مکلف به وضع قوانینی پیرامون علائم تجاری و برچسب کیفیت نموده است. حوزه اقتصادی اجرای ضوابط و قوانین توانسته نقش پررنگی در جلوگیری از ضرر و خسران بازار کسب وکار داشته باشد.

در این راستا، قانونگذار بین‌المللی نیز برای اطمینان از اعمال قوانین، دسته‌ای از علائم را معرفی نموده که به عنوان علائم تجاری مورد بحث و نظارت قرار می‌گیرد. با گسترش بازار تجارت در سال ۱۳۸۶ قانون تجاری کشور ما طبق ماده ۳۰ ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، قوانینی را به ثبت رسانید که ماده ۳۲ آن پیرامون علائم تجاری ممنوع در دنیای تجارت قابل تامل است. یک کمپانی دقیق سعی می‌نماید شرکت و محصول خود را به دور از حاشیه نگه داشته و از ابتدا حسن نظر خود را اثبات نماید.

ثبت هوران

شناسایی قانون و رویه تجاری در جلوگیری از علائم تجاری ممنوع

اگرچه قوانین تجاری لازم الاجراست اما رویه تجاری هنگامی الزام‌آور خواهد بود که به عنوان شرط ضمنی مابین طرفین قرارداد به امضاء رسیده باشد. علائم تجاری، زمانی در عرصه تجارت قدم نهاد که انقلاب صنعتی شکل گرفت. هم زمان با این رویداد تاریخی وجود علائم تجاری به عنوان محوریترین مسأله تجارت بین‌الملل در بازار‌های جهانی مطرح گردید.

علائم تجاری در بازار بین‌الملل نه تنها کنترل‌کننده کیفیت محصول هستند. بلکه نقش رقابتی را در بازار کالا‌های مشابه خود ایفا می‌نمایند. مسلماً خریداری که کالایی با کیفیت، مرغوب و استاندارد خریداری می‌کند مجدداً به سراغ آن همان برند ثبت شده می‌رود.

به همین خاطر صاحبان کالا‌ها به کمک علائم تجاری و ثبت برند به پیشرفت اقتصادی و‌شناساندن هرچه بیشتر کالای مورد نظر خود می‌رسند. با این توصیف علائم تجاری نشانه‌ای درج شده بر کالاست که نقش تمایز دهنده در آن با سایر رقبای همانند خود را دارد.

بررسی علائم صنعتی و تجاری در ثبت علائم

هر قدر علائم تجاری با توجه به نوع محصول مورد عرضه در بازار، تخصصی تر انتخاب شود تاجر را در جهانی شدن محصول خود به موفقیت بیشتری می‌رساند. صاحبان کالا با ثبت برند تخصصی در چارچوب تعریف شده در واقع قدم اول را در پیشرفت خود برداشته‌اند.

 تمامی این علائم در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت می‌رسند و کارشناسان این اداره، برند پیشنهاد شده را از فیلتر علائم تجاری ممنوع عبور می‌دهند. علائم تجاری خاصیت استراتژی بازاریابی دارند و سعی می‌کنند به تناسب کیفیت، معرّف خدمات و محصول رقابتی موفق و در عین حال سالم و هدفمند باشند.

یک نکته مهم که البته کاملاً واضح می‌باشد این است که هر شرکت و کمپانی‌ای که به تولید چند محصول مشغول است. اگرچه امکان قرار دادن علامت متفاوت بر روی هر یک از کالا‌های خود را دارد اما تنها اجازه داشتن یک علامت تجاری را خواهد داشت.

برای ثبت تغییرات شرکت شما می توانید با کارشناسان هوران تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید.

بررسی علائم صنعتی و تجاری در ثبت علائم

شناسایی علائم تجاری ممنوع و غیر قابل ثبت

علائم تجاری نباید با موازین شرعی و نظم عمومی منافات داشته باشد.

حتماً در علائم تمایز بین کالای مورد نظر با خدمات و کالای مؤسسات دیگر مشهود باشد.

ممنوعیت در استفاده از علائم گمراه‌کننده جهت موقعیت جغرافیایی و مکان تولید آن خدمات و کالا.

ممنوعیت استفاده از عین و یا بخشی از علامت که نشان نظامی، پرچم، حروف اختصاری، نام و یا نشان مشهوری که حق آن برای آن‌ها محفوظ است مگر با اجازه کتبی از آن نهاد.

صاحبان کالا حق استفاده از علائمی همانند کالایی ثبت شده با خدمات غیر مشابه و حتی شبیه به آن را ندارند. مگر در صورتی که در دیدگاه عموم ارتباطی بین آن علامت و مالک جدید وجود داشته و ثبت آن موجب زیان بخشی به مالک آن نباشد.

ممنوعیت در ثبت علائم برندی که مالک دیگری در ثبت آن علامت حق تقدم داشته و یا کالایی که با مشابهت به کالای دیگر منجر به فریب گردد.

بیشتر بخوانید: تفاوت ثبت برند اشخاص حقیقی و حقوقی

روش صحیح ثبت علائم تجاری و مدارک لازم برای آن

پرواضح است که هر کالا یا محصولی برای آنکه شناخته شود نیازمند یک عنوان، یک علامت و نیز یک لوگو می‌باشد. در بازار تجاری نیز این نیاز بیشتر احساس می‌شود چرا که مالک آن کالا با هدف بهره وری و سودآوری اقدام به این عمل نموده است.

ثبت علائم تجاری شما را در معرفی شرکت و محصول خود منحصر به فرد و نشانه دار می‌کند. این علائم که به طور قانونی بر روی محصول شما درج می‌گردد امکان کپیبرداری را از محصولی که حاصل زحمات و فکر شما و سرمایه مالی شماست به صفر می‌رساند. ثبت علائم تجاری نیازمند مدارک زیر می‌باشد:

ثبت اظهارنامه علامت تجاری

انتخاب نام و علائم تجاری

اطمینان از جدید و یونیک بودن علائم و نام تجاری و اعتبار آن

اطمینان از نداشتن محدودیت نام و علامت تجاری و عبور آن از فیلتر قوانین وضع شده عمومی

تکمیل فرم‌های مورد نیاز که از طرف اداره مربوطه در اختیارتان قرار خواهد گرفت

بررسی دلایل رغبت به علائم تجاری ممنوع از دیدگاه روانشناسی

بیشتر بخوانید: انتخاب نام برای ثبت برند

روش صحیح ثبت علائم تجاری و مدارک لازم برای آن

علت ترغیب به انتخاب نام تجاری ممنوع

اگر بخواهیم منطق نهفته شده در میل و رغبت به علائم تجاری ممنوع را در ثبت برند واکاوی نماییم به دلایلی می‌رسیم. که ریشه در خلقیات و تفکر این دسته از افراد می‌تواند داشته باشد. در علم منطق استفاده از سفسطه و مغالطه در بازاریابی که بدنبال خود سیاه نمایی ذهن عموم را داشته. در این مغالطه فرد گمان می‌کند که با استفاده از این روش بهتر می‌تواند به بازار رقابتی غلبه نماید.

بیشتر بخوانید: مجمع عمومی فوق العاده چیست

 اینگونه کمپانی سعی دارد ذهن مخاطب را درگیر تعریف دلخواه خود از محصول مورد نظر نماید. بر اساس بررسی ضریب هوشی و ذهن فعال مخاطب اگرچه شاید این ترفند تا مدتی به نتیجه دلخواه خود برسد.

اما این مدت زمان کاملاً محدود بوده و پس از شناخت کامل آن محصول یا خدمات جایگاه اصلی خود را از نظر کیفیت ظاهر می‌نماید. از این روی یک علامت تجاری ممنوعه در هر غالبی که پنهان شده باشد هرگز نمی‌تواند نواقص محصول را پنهان نماید.

به مطالعه خود ادامه دهید: مراحل افزایش یا کاهش سرمایه شرکت ها

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *