مراحل افزایش یا کاهش سرمایه شرکت ها

مراحل افزایش یا کاهش سرمایه شرکت‌ ها: شرکت‌ها و مؤسسات مختلف در دنیا که در پی نقش آفرینی در بازار تولید و مصرف جامعه هستند. بقاء، امنیت و تداوم خود را  وابسته به بنیان‌های اصلی کار خود یعنی سرمایه اولیه می‌دانند. سرمایه‌ گذار چه شخص حقیقی باشد و چه حقوقی، هنگامی که استارت پروژه ای را شروع می‌زند.

از همان ابتدا با دست پر، پا به عرصه می‌گذارد. او به خوبی واقف است. که آنچه حیات و ادامه فعالیت او را زنده نگه می‌دارد، وجود سرمایه اولیه ای است. که پای کار آورده و قطعا باید خود را ملزم به حفظ و توسعه هرچه بیشتر آن محصول نماید.

چنانچه سرمایه در پروسه پیشرفت و توسعه قرار نگیرد سیر نزول را آغاز نموده و آن پروژه به افول می‌رسد. حال می‌خواهیم به مفهوم سرمایه یا همان capital بپردازیم و ببینیم سرمایه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و انوع آن کدام است؟

ثبت هوران

سرمایه شرکت چیست

سرمایه یک مفهوم کلیدی و گسترده ای است که شرکت‌ها و صاحبان خود را اعتبار بخشیده و به منفعت می‌رساند. شاید در نگاه اول تصور کنیم که سرمایه فقط شامل پول و هرچیزی که ارزش مادی داشته باشد.

می‌شود همانند ملک، کارخانه، خودروی لوکس، حساب بانکی و نمونه‌هایی از این قبیل که همه توصیف اقتصادی دارند. اما در تقسیم بندی دیگر با توجه به مفهوم گسترده سرمایه به عنوان ابزار سود بخشی به مالک خود، می‌توان آن را در دسته ابزار معنوی مانند یک اختراع. ابداء نوآور، یک کتاب خوب، یک زندگی آرام و مطلوب و چنین موارد غیر قابل قیمت گذاری دانست. مجموعه ثبت هوران در زمینه تمامی کارهای ثبتی و اجرایی شرکت ها فعالیت می کند که یکی از خدمات آن ثبت برند می باشد و شما می توانید از این خدمت بهره مند شوید.

 کمپانی‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی که اقدام به فعالیت متعددی با محوریت و موضوعات مختلف نموده اند. قطعا به طور مداوم در صدد ارزیابی سرمایه اولیه خود هستند. هر عقل سلیمی سعی دارد سرمایه ابتدای کار خود را افزایش و توسعه دهد. به همین منظور شرکت‌ها سعی دارند در چارچوب قوانین و مقررات وضع شده کشور خود به ادامه فعالیت‌ها در راستای رسیدن به کمال مطلوب بپردازند. از این رو خود را مکلف به انجام قوانین مربوط به حفظ شرکت‌ها می‌نمایند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ثبت برند اشخاص حقیقی و حقوقی

علل افزایش سرمایه شرکت در بازار جهانی

مراحل افزایش یا کاهش سرمایه شرکت‌ ها: هر آنچه کارهایی که در شرکت صورت می‌گیرد دقیقتر و شفافتر باشد. قطعا به افزایش سرمایه کمک می‌کند. سرمایه به نوعی حرکتی رو به جلو در ترازنامه و صورت حساب‌های مالی شرکت است. نکته اینکه هر قدر نظارت نهادهای دولتی بر شرکت‌ها بیشتر باشد تغییرات شرکت مالی غیر توجیه در شرکت ها کاهش یافته و در نتیجه نقطه معکوس کاهش ملک اتفاق خواهد افتاد.

علل افزایش سرمایه شرکت در بازار جهانی

پس حسابرسی دقیق، موجب ضریب خطای کمتر در آن مسئله سرمایه‌گذاری شده دارد. سود آورده شرکت‌ها در محلی با عنوان مکان ثبت نگاشته شده و برای افرادی که آورده‌ای را از ابتدا داشته و در این بازار سهمی را اختصاص  داده‌اند. برگه سهام جایزه به منظور درصدی از سود سهام تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ماده ۲۰۰ قانون تجارت

راه‌هایی چون انتخاب هیئت مدیره برای شرکت، اطلاع از مراحل افزایش سرمایه از دیدگاه حسابرس بورس، داشتن تمامی مجوزات لازم از جمله از سازمان بورس، حضور در مجمع عمومی فوق العاده، ثبت افزایش سرمایه، نیروی انسانی قوی و سایر موارد به رشد سرمایه شرکت‌ها یاری می‌رساند.

راهکارهایی برای برطرف نمودن ضعف سرمایه شرکت‌ها

از جمله کارهای اقدامات مفید در شرکت‌ها این است که بخشی از سود سرمایه را به عنوان اندوخته پس انداز نموده و هیئت مدیره صلاح میبیند که قسمتی از این سود را مجددا به سهام اسمی خود شرکت اضافه نماید یا خیر.

در مرحله بعد به یکایک سهامداران بر اساس مقدار سهم خود، سهام جدید اعطا می‌گردد. راهکار دیگر جهت برطرف نمودن ضعف‌ها در راستای ارتقاء سرمایه شرکت‌ها این است. که سرمایهگذار لازم بداند تا شرکت اوراقی را معرفی نموده که حق تقدم در خرید سهام را دارد.

حق تقدم حتما باید در صورتجلسه شرکت نگاشته شده و ثبت شود. کسانی که اجازه مالکیت در حق تقدم را دریافتند مبلغی را به عنوان ارزش سهمی به شرکت مربوطه انتقال می‌دهند. ممکن است مدت زمان طی مسیر برای رسیدن به افزایش سرمایه شرکت طول بکشد. اما هرگونه فعالیت مداوم و توجه به جلوگیری از ضررهای شرکت مانع از تغییرات نامطلوب در پروسه موفقیت و هدفگذاری آن خواهد شد.

راهکارهایی برای برطرف نمودن ضعف سرمایه شرکت ها

عوامل بیرونی اثرگذار در کاهش سرمایه شرکت ها

مراحل افزایش یا کاهش سرمایه شرکت‌ ها: ممکن است با وجود دقت در تمام آیتم‌های مربوط به نمودار رشد شرکت‌ها، عوامل خارجی نیز در این نمودار و در نتیجه کاهش سرمایه شرکت تاثیر داشته باشد. شرکت‌ها ممکن است.

بدنبال تغییراتی چون تغییرات اقلیمی، شیوع بیماری‌ها، نوسانات جهانی بازار سرمایه، رکود ناگهانی اقتصادی و نیز عوامل فرهنگی مانند مواجه با جنگ ها، تغییر سبک زندگی و تغییر نیاز جامعه و عوامل متعدد دیگری دچار کاهش سود دهی و در نتیجه کاهش سرمایه گردند.

اما انتظار می‌رود یک شرکت معتبر حتما دارای یک مجموعه متخصص و کارآمد بوده که سعی بر مدیریت بحران در مواقع خاص داشته باشند، تا در چنین مواقعی جایگاه خود را در اوج ماتریکس رشد و توسعه سرمایه گذاری شرکت حفظ نمایند.

 اگر بخواهیم به نمونه ای از رایج ترین اشتباهات در ایجاد کاهش سرمایه شرکت‌ها اشاره کنیم می‌توانیم دو موضوع عدم تنظیم یک برنامه مدوّن و دورنگار متعالی و عدم افق دید بالا را در راس همه قرار دهیم.

مطلب پیشنهادی: ثبت برند صنایع دستی

دلایل انتخاب روش کاهش اختیاری سرمایه شرکت ها

بعضا تصور می‌شود وجود یک وکیل حقوقی برای روند کار افزایش سرمایه شرکت‌ها کافی است. اما یک شرکت موفق نیازمند مشاوری زبده و دلسوز نیز می‌باشد تا در مواقعی که احساس خطر درکاهش سرمایه شرکت شد آن را برطرف نماید.

دلایل انتخاب روش کاهش اختیاری سرمایه شرکت ها

از جمله این مواقع زمانی است که هیئت مدیره به این نتیجه می‌رسد که اقدام به کاهش سرمایه شرکت نماید. این موضوع بیشتر زمانی حادث می‌شود که سایر شرکای شرکت اقدام به آورده زیاد برای سهام داری در شرکت نموده باشند و سرمایه از حد نیاز برنامه شرکت بیشتر باشد.

ماده 189 قانون، اجازه کاهش اختیاری سرمایه شرکت را اعلام نموده است و این ماده و تبصره به عنوان تنها مرجع تصمیم گیرنده در این خصوص می‌باشد. در این جا توجه به دو نکته مهم لازم است.

اول اینکه کاهش سهم کلیه صاحبان سهام باید به یک نسبت مساوی صورت گیرد و دوم منجر به کمتر شدن سرمایه شرکت از حد نصاب قانونی نگردد.

بیشتر بخوانید: انتخاب نام برای ثبت برند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *