انتخاب نام برای ثبت برند

یکی از حساس‌ترین و پر‌اهمیت‌ترین پروسه‌ها برای ثبت برند انتخاب نام برند می‌باشد. از این رو در این مقاله تلاش می‌کنیم تا اطلاعاتی درباره‌ی چگونگی انتخاب نام برند اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. یکی از عوامل تاثیرگذار در طراحی یک برند موفق و فروش آن در بازار انتخاب صحیح نام برند است.

در واقع زمانی که قصد ثبت برند تجاری خودمان را داشته باشیم باید با قوانین مربوط به آن آشنا شویم. تا عملکرد خوبی از نظر صرفه‌جویی در هزینه‌‌ی ثبت برند و حتی زمان آن داشته باشیم. معمولا قوانین مربوط به ثبت برند‌ها بر اساس قوانین مختلفی از جمله قوانین اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وضع می‌شوند و تمامی افراد در هنگام ثبت نام تجاری خود باید آن‌ها را رعایت کنند.

ثبت هوران

قوانین ثبت برند

در ادامه شما را با قوانین ثبت نام تجاری محصولات و شرکت خود آشنا خواهیم کرد. در مرحله‌ی اول باید بدانید که نام برندی که قصد دارید آن را ثبت کنید باید متضاد و مخالف با جامعه و فرهنگ‌های آن نباشد و از نظر عرفی و دینی مشکلی نداشته باشد.

علائم تجاری در صورتی که شبیه به علامت‌های روی نقشه و علائم جغرافیایی همچون جهت‌های شمال و جنوب باشند ثبت نخواهند شد. در صورتی که اسم انتخابی شما برای ثبت برند تجاری‌تان تکراری باشد و قبلا انتخاب شده باشد. به صورت خودکار توسط سامانه رد می‌شود. از این رو باید به دنبال یک نام منفرد و یکتا برای برند خود باشید.

 همچنین هنگام انتخاب نام برای برند خود نباید از اسامی مربوط به سازمان‌های بین‌المللی و دولتی استفاده کنید. استفاده از اسم و فامیلی‌تان در انتخاب برند ممنوع است. همچنین نباید از کلماتی با عنوان عالی‌ترین، بهترین، خوب، بد، حرفه‌ای ترین و … استفاده کنید. همچنین استفاده از اسامی افراد سرشناس برای برند نیز ممنوع می‌باشد.

راهنمایی برای انتخاب اسم برند

از آن‌جایی که انتخاب نام برند نشان‌دهنده‌ی هویت تجاری شما است. این رو به راحتی می‌تواند باعث معروفیت تجارت شما شود حال با در نظر گرفتن قوانین گفته شده برای انتخاب نام برند باید مواردی را نیز جهت انتخاب اسم رعایت کنید. از این رو باید در نظر داشته باشید که اسم انتخابی شما باید کوتاه و معنی‌دار باشد و قابلیت ثبت بین‌المللی داشته باشد.

راهنمایی برای انتخاب اسم برند

مرتبط با حوزه‌ی کاری شما باشد و به نوعی آن را به طور واضح اعلام کند. نام انتخابی باید به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوانید برای آن یک لوگوی مناسب طراحی کنید. همچنین در هنگام انتخاب نام باید اسامی مربوط به برندینگ و بازاریابی را نیز در نظر داشته باشید.

مراحل انتخاب اسامی

حال پس از آشنایی با قوانین و شرایط مربوط به انتخاب نام برند باید بدانیم که چه اقداماتی را باید در هنگام ثبت نام برند خود انجام دهیم. در گام اول باید یک نام مناسب و مرتبط با شرایط گفته شده و قوانین انتخاب کنیم که نشان‌دهنده‌ی حوزه‌ی فعالیت ما تجارت شما نیز باشد. هر چه برند ساده‌تر و مرتبط‌تر با حوزه‌ی تجارت شما باشد به راحتی در ذهن افراد باقی خواهد ماند.

بهترین کار این است که ابتدا چندین نام برای برند خود انتخاب کنید و سپس با مراجعه به صفحه‌ی استعلام ثبت برند یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. همان‌طور که گفتیم یکی از قوانین ثبت نام تجارت شما عدم تکراری بودن آن است.

 از این رو ابتدا نام انتخابی را در سایت استعلامی وارد می‌کنند تا از تک بودن آن مطمئن شوند. استفاده از سامانه‌ی استعلامی ثبت برند برای عموم مردم رایگان است و به راحتی می‌توان با مراجعه به آن در سریع‌ترین زمان ممکن استعلامی نام انتخابی را گرفت.

از جمله ویژگی‌های نام برند خاص بودن آن است زیرا تاثیر بسیار زیادی در تبلیغ برند شما خواهد داشت. از این رو متمایز بودن نام برند مسئله‌ای اساسی است و نباید به سادگی از کنار آن رد شد. این مورد را نیز باید در نظر داشت که در صورتی که بخواهید کلمه‌ی لاتین را ثبت کنید. باید از کلمات ساده‌تر استفاده کنید زیرا هر چه پیچیده‌تر باشد نام لاتین آن نیز پیچیده‌تر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره ماده ۲۰۰ قانون تجارت

مراحل انتخاب اسامی

مدارک مورد نیاز برای ثبت اسم برند تجاری

جهت ثبت اسم برند مدارکی مورد نیاز است این مدارک شامل نسخه‌ای از شناسنامه، کپی کارت ملی، کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد) نسخه‌ای از مجوز فعالیت.( شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره‌برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی مربوط به فعالیت تجاری که صادره از نهاد‌های نظارتی و حاکمیتی دولتی است).

مطلب پیشنهادی: مجوزات لازم برای ثبت برند

همچنین کپی لوگوی انتخابی شما در ابعاد ۶ در ۶ به تعداد ۱۲ عدد و توضیح درباره‌ی لوگو و توصیف آن و مستندی از نام مورد نظر درباره‌ی فرهنگ لغت و در پایان امضای وکالت‌نامه.

پیگرد قانونی مربوطه به نام تجاری

در صورتی که بتوانید نام مورد نظر خود را به صورت انحصاری برای برند خود ثبت کنید حق استفاده از نام و نشان برند برای شما محفوظ خواهد بود. در صورتی که شخص دیگری از آن نام و نشان تجاری و حتی نام مشابه آن برای تجارت خود استفاده کرده باشد.

تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.بهتر است هنگام انتخاب و طراحی لوگوی تجاری از خلاقیت و نوآوری استفاده شده باشد. از این رو نباید تکراری باشد و حتی شباهت پنجاه درصدی به برند دیگری نیز نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: ثبت برند صنایع دستی

علامت تجاری شما باید جذابیت زیادی داشته باشد و مصرف کننده را ترغیب به استفاده از آن برند کند. همچنین این مورد را نیز باید در نظر داشت که در صورتی می‌توان از واژه‌ی لاتین استفاده کرد که کارت بازرگانی مربوط به تجارت خود را داشت. معمولا برند‌های قوی و پیشرفته از اسامی استفاده می‌کنند که ماندگار است از این رو بهتر است. نامی را در نظر داشت که به راحتی در خاطر مشتریان باقی بماند.

پیگرد قانونی مربوطه به نام تجاری

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد هنگام ثبت اسم انتخابی برای برند باید قوانین و شرایط را در نظر داشت و از کارشناسان مربوط به این حوزه مشورت گرفت. از طرفی نام برند باید با فعالیت شرکت هم‌خوانی داشته باشد. نام انتخابی باید ریشه و معنی داشته باشد. هنگام انتخاب نیز باید نهایت دقت را داشت. تا در مرحله‌ی اولیه مورد تایید کارشناس قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: ثبت برند جهانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *