اعتبار برند ثبت شده چقدر است

اعتبار برند ثبت شده چقدر است: هنگامی که شما بر روی خدمات و یا محصولاتی که عرضه کرده‌اید. برند مورد نظر خود را بر روی آن‌ها درج کرده باشید و آن را به صورت قانونی و رسمی به ثبت برسانید از هر نوع سوءاستفاده جلوگیری کرده‌اید. در صورتی که برای افراد مختلف حقیقی و حقوقی مشکلاتی مانند کپی لوگو پیش آید در صورتی می‌توانند اقدامات قانونی این کار را انجام دهند که برند آن‌ها به صورت رسمی به ثبت رسیده باشد.

از طرفی ثبت برند امروزه بسیار ساده‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد و امکان ثبت آنلاین آن به وجود آمده است. این روند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ثبت قانونی برند انجام خواهد شد. برندی که ثبت شده است چه مدت اعتبار دارد؟ اعتبار برند چند سال است؟ ممکن است این سؤالات برای افراد مختلفی پیش آید. که در ادامه پاسخ آن‌ها را برای شما کارشناسان ثبت هوران آماده کرده اند.

ثبت هوران

مدت اعتبار علامت ثبت شده

علامت تجاری و یا برند ثبت شده ترکیبی از نام، سمبل، نشانه، طرح، علامت و یا ترکیبی از هم این عوامل می‌باشد. این امر باعث می‌شود محصولات شما شناخته شوند و با دیگر محصولات موجود در بازار تمایز داشته باشند.

بعد از انجام شدن ثبت برند و گرفتن سندهای لازمه تا مدت 10 سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه برند ثبت شده دارای اعتبار می‌باشد. افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند به صورت مجدد در پایان مدت مجدداً برای ده سال آینده برند خود را تمدید کنند. برای تمدید برند افراد نیازمند به پرداخت هزینه‌های مختلف هستند.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید علامت تجاری

در صورتی که بعد از 10 سال افراد حقیقی و حقوقی قصد تمدید علامت و برند تجاری خود را دارند مدارک زیر را نیازمند خواهند بود:

  • شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه
  • علامتی که تمدید آن مورد درخواست شده است
  • خدمات و کالاهایی که علامت ثبت شده برای تشخیص آنها
  • آدرس و نام و نام خانوادگی کسی که علامت به نام آن ثبت شده
  • اسم و نشانی کامل نماینده قانونی وی، در صورتی که برای برند ثبت شده از وکیل بهره گرفته‌اند

اعتبار برند ثبت شده چقدر است و تمدید علامت تجاری

درخواست تمدید برند به دو صورت انجام می‌شود که یا توسط مالک علامت انجام خواهد شد و یا توسط نماینده قانونی و یا همان وکیل وی انجام می‌شود. بعد از ارائه درخواست تمدید برند ثبت شده به دفاتر مربوطه و بررسی توسط آن‌ها با دریافت امضا و مهرهای لازمه بر روی نسخه اصلی تمدید نامه به عنوان رسید به شخص درخواست کننده تحویل داده می‌شود.

مدارک الزامی برای تمدید علامت تجاری اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی که بعد از 10 سال به سراغ تمدید برند خود می‌روند نیازمند به موارد زیر هستند:

  • یک کپی از کارت ملی و شناسنامه صاحب علامت
  • تکمیل کردن فرم اطلاعات لازم و نمونه از علامت
  • مهر و امضای وکالت نامه

بیشتر بخوانید: تغییرات در اساسنامه شرکت

مدارک الزامی برای تمدید علامت تجاری اشخاص حقیقی

مدارک مورد نیاز برای تمدید برند اشخاص حقوقی

افراد حقوقی در صورتی که تمایل به تمدید برند خود هستند نیازمند به مدارک زیر خواهند بود:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان حق امضا
  • کپی روزنامه رسمی شرکت و تمام تغییرات
  • نمونه علامت و تکمیل فرم اطلاعات
  • مهر و امضا وکالت نامه

برای تمدید برند باید به چه نکاتی توجه داشت

در صورت تمدید برند خود بهتر است به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • تبصره 1

درخواست تمدید برند در صورتی پذیرفته خواهد شد که افراد تمامی هزینه‌های مربوط به تمدید را پرداخت کرده باشند

  • تبصره 2

هنگام تمدید برند افراد باید طبقه محصولات خود را با توجه به جدیدترین ویرایش‌های طبقه بندی بین‌المللی در گواهی نامه و دفتر ثبت به ثبت برسانند و سپس تمدید برند را با توجه به آن‌ها انجام دهند. هزینه‌هایی که در این راه افراد باید پرداخت کنند هزینه تغییر طبقات ناشی از ویرایش جدید طبقه بندی بین‌المللی و هزینه انتشار آگهی مربوطه به روزنامه می‌باشد.

  • تبصره 3

مالک برند می‌تواند درخواست تمدید را به صورت جداگانه برای تقلیل طبقه و یا محصولات و خدماتی که علامت برای آن به ثبت رسیده است انجام دهد، در این صورت افراد نیازمند به پرداخت هزینه برای تغییرات اعمال شده نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: برندینگ و مزایای آن

  • تبصره 4

در صورتی که بند افراد دارای تغییر طبقات و یا محصولات می‌شوند با توجه به این تبصره لازم است مالک برند هزینه‌های ثبت در روزنامه رسمی را پرداخت کند.

برای تمدید برند باید به چه نکاتی توجه داشت

  • ماده 90

مرجع ثبت بعد از دریافت درخواست تمدید برند از جانب افراد آن را به دفترهای مربوطه ارسال خواهند کرد. بر روی هر یک از نسخه‌های درخواستی تاریخ دریافت و شماره آن را با قید و در نسخه دوم آن که دارای مشخصات دقیق نسخه اصلی است. را با امضا و مهر به عنوان رسید به افراد درخواست کننده ارائه خواهد داد.

اعتبار برند ثبت شده چقدر است و تجدید ثبت آن

همان‌طور که در بالاتر نیز به این موضوع اشاره کردیم از تاریخ تسلیم اظهارنامه به مدت 10 سال برند شما دارای اعتبار خواهد بود. این در حالی است که صاحب برند، قائم مقاوم شرکت و یا وکیل این دو می‌تواند برند ثبت شده را تا 6 ماه بعد از انقضای مدت اعتبار برند برای 10 سال آینده تمدید نماید.

این امر باعث می‌شود که در 10 سال افراد صاحب علامت باشند و با هر بار تمدید آن نیز حق استفاده از برند برای فرد ثبت شده تمدید خواهد شد. تقاضای تجدید ثبت برند باید در 2 نسخه تنظیم و امضا صاحب برند، قائم‌مقام شرکت و یا وکیل آن‌ها انجام شود.

نمونه علامت نیز بر روی این نسخه‌ها ثبت شود. لازم به ذکر است درصورتی‌که در موقع تمدید برند علامت برند تغییر داده شود. مقررات مختلفی بر آن حاکم خواهد بود که باید تمامی این قوانین رعایت شود.

بیشتر بخوانید: بهترین موسسه ثبتی کدام است

حکم بلا استفاده ماندن برند بعد از 3 سال

اشخاص حقیقی و حقوقی به این نکته توجه داشته باشند که به هیچ عنوان نمی‌توانند برند و یا علامت تجاری را فقط ثبت کنند و از آن در مدت زمان طولانی استفاده نشود. امروزه قانونی بر پایه ذی‌نفع شدن برند بعد از 3 سال استفاده نکردن از آن صورت گرفته است.

حکم بلا استفاده ماندن برند بعد از 3 سال

در صورتی که افراد از برند ثبت شده به مدت 3 سال استفاده نکنند برند از دسترس خارج خواهد شد و به شخص ذی‌نفع دیگری که قصد استفاده از آن علامت و برند را دارد ارائه داده خواهد شد.

به زبان ساده‌تر بعد از گذشت 3 سال استفاده نکردن از برند هر فردی می‌تواند با استفاده از دادگاه حکم ابطال برند را بگیرد و بعد از انجام کارهای مربوطه اداری، نام و علامت تجاری را برای شخص خود ثبت کرده و از آن استفاده کند.

بیشتر بخوانید: شرایط عضویت در هیئت مدیره شرکت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *