تغییرات در اساسنامه شرکت

تغییرات در اساسنامه شرکت همانطور که می‌دانید امروزه به عنوان یکی از بزرگترین عوامل ضروری یک شرکت شناخته می‌شود اما قبل از ورود به بحث تغییرات اساسنامه شرکت ابتدا جهت یادآوری به توضیح مختصری در مورد اساسنامه شرکت می‌پردازیم و سپس تغییرات در آن را بیان می‌کنیم.

شایان ذکر است که ثبت هوران با سالها سابقه درخشان مفتخر است در درخواست و ثبت تغییرات شرکت در کنار شما باشد، شما نیز برای این منظور می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اصلاح اساسنامه در شرکت سهامی خاص باید در چارچوب قوانین و مقررات قانون تجارت انجام شود و با تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضای کلیه اعضاء می‌رسد قابل انجام است.

قابل ذکر است، درصورتی که هیئت مدیره و سهامداران، هر یک از بندهای اساسنامه را اصلاح و تغییر دهند، تصویب اساسنامه جدید در قالب تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

اساسنامه شرکت چیست و شامل چه نکاتی است

کلمه قانون اساسی از دو قسمت مبنا و حرف تشکیل شده است و در فرهنگ شناسی مبنا به عنوان پایه تعریف می‌شود. اساسنامه در واقع سندی است که به شرکت اعتبار می‌دهد و مواردی مانند اهداف شرکت، نحوه دستیابی به این اهداف، سیاست و سرمایه شرکت، سهم شرکا و وظایف آنها را مشخص می‌کند.

اساسنامه شرکت چیست و شامل چه نکاتی است

مدارک لازم جهت تغییرات اساسنامه در شرکت سهامی خاص

1- ارائه اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضای هیأت مدیره ذیل جلسه الزامی است.

2- ارائه لیست حاضرین در جلسه جهت رعایت ماده 99 لایحه اصلاحی قانون تجارت به امضای کلیه سهامداران.

3- ارائه وکالتنامه نمایندگان اشخاص حقوقی در صورتی که سهامداران شرکت اشخاص حقوقی باشند (با رعایت ماده 2 لایحه اصلاحی قانون تجارت)

4- در صورتی که مجمع مذکور با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شود، ارائه اصل آگهی دعوت (ماده 97 لایحه اصلاحی قانون تجارت) الزامی است.

5- در صورت دوجلسه بودن تغییرات شرکت  و اساسنامه جلسه فوق، ارائه صورتجلسه منفی جلسه اول و اصل آگهی دعوت جلسه اول و دوم الزامی است.

6- در صورت لزوم از مراجع ذیصلاح اجازه دهید

تغییرات در اساسنامه شرکت باید حاوی چه اطلاعاتی باشد

1- نام شرکت

2- موضوع فعالیت شرکت

3- مدت شرکت

4- مرکز اصلی شرکت

5- محل شعب آن

6- میزان سرمایه شرکت و تعیین وجوه نقدی و غیرنقدی آن، تعداد سهام بی‌نام و نام و مبلغ اسمی آنها و هر زمان که ایجاد سهام ممتاز مورد نظر باشد. تعیین تعداد، مشخصات و امتیازات این گونه سهام

7- تعیین مبلغ پرداختی برای هر سهم و نحوه مطالبه مابقی ارزش اسمی هر سهم و مدتی که باید مطالبه شود که البته 5 سال بیشتر نیست.

8- نحوه انتقال سهام با نام

9- نحوه تبدیل سهام با نام به سهام بدون نام و بالعکس

بیشتر بخوانید: چگونه صورتجلسه بنویسیم

10- در صورت پیش‌بینی امکان انتشار اوراق، شرایط و ترتیب آنها را ذکر کنید

11- شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه شرکت

12- زمان تشکیل جلسات

13- مقررات مربوط به حد نصاب لازم برای برگزاری مجامع عمومی و ترتیب مدیریت آنها

14- تعداد مدیران و نحوه انتخاب و مدت تصدی و نحوه تعیین جانشین برای مدیران فوت یا استعفا یا رد صلاحیت، معزول یا ممنوع الفعالیت به موجب قانون.

15- تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران

16- تعداد سهام تضمین شده که مدیران باید به صندوق شرکت پرداخت کنند

17- شرط داشتن تعدادی بازرس شرکت و نحوه انتخاب و مدت ماموریت آنها.

18- تعیین شروع و پایان سال مالی شرکت و مهلت تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و ارائه آن به حسابرسان و مجمع عمومی عادی سالیانه.

19- نحوه انحلال اختیاری شرکت و ترتیب انحلال امور آن.

20- نحوه تغییرات شرکت و اساسنامه

ما در ثبت هوران تمامی امور ثبتی شما را به بهترین شکل انجام می دهیم یکی از مهم ترین خدمات ما ثبت برند می باشد.

اطلاعاتی جامع درباره تغییرات شرکت و اساسنامه

هر شرکت گاهی برای اینکه بتواند خود را با تحولات اقتصادی داخل و خارج شرکت تطبیق دهد، باید چارچوب قانونی اساسی را که برای فعالیت اقتصادی-تجاری خود در نظر می‌گیرد، تغییر دهد؛ این امر با تغییرات شرکت اساسنامه امکان‌پذیر است.

طبق ماده 83 ل. الف – ق – هرگونه تغییر در اساسنامه در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است. البته به شرطی که این تغییرات خلاف قانون نباشد. به عنوان مثال مجمع فوق العاده نمی‌تواند مدت مدیران را بیش از دو سال تعیین کند.

زیرا برخلاف ماده 109 ل. الف – ق است یا اینکه مجمع نمی‌تواند تابعیت شرکت را تغییر دهد و به همین ترتیب تعهدات سهامداران با اکثریت قابل افزایش نیست. به همین ترتیب مجمع عمومی فوق‌العاده نمی‌تواند در حقوق دارنده نوع خاصی از سهام، مگر پس از تصویب آنها تغییراتی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: 5 ویژگی برند های برتر

اطلاعاتی جامع درباره تغییرات شرکت و اساسنامه

طبق ماده 200 قانون تجارت، ثبت تغییرات اساسنامه شرکت الزامی است. بدین منظور ثبت تغییرات در شرکت‌ها مستلزم تنظیم و ارائه صورتجلسه با توجه به موضوع تغییرات و ارائه آن به مرجع ثبت می‌باشد. اداره کل شرکت‌ها در صورت صحت صورتجلسات و رعایت کلیه اصول و ضوابط قانونی و مطابقت موارد آن با پرونده اصلی، آگهی تغییرات ثبتی را صادر می‌کند که در روزنامه رسمی و محلی اعلام می‌گردد.

بیشتر بخوانید: برندینگ و مزایای آن

مراحل ثبت تغییرات آنلاین (صورتجلسه)

۱- تکمیل اطلاعات شرکت (درج شناسه ملی و شماره ثبت شرکت و انتخاب نوع شرکت در صورت نداشتن شناسه ملی)

۲- وارد کردن اطلاعات جلسه (شامل تعیین نوع صورتجلسه با توجه به نوع شرکت، درج مشخصات متقاضی و سمت آنها، تعیین موقعیت متقاضی، تعیین تاریخ جلسه، زمان و پایان جلسه. دریافت شماره 19 رقمی با تعیین مشخصات و سمت امضاکننده دفتر)

۳- ورود به تصمیمات جلسه.

۴- تعیین اسامی درخواستی در صورت تغییر نام در موضوع جلسه. (تعیین پنج نام به ترتیب اولویت)

۵- درج افراد جلسه

۶- درج موضع افراد جلسه

۷- تعیین رابطه افراد جلسه (نماینده سهامداران یا وکیل سهامدار بودن)

۸- متقاضی در این مرحله باید مدارک تهیه شده را با توجه به تصمیمات منتخب و نوع صورتجلسه ارائه و گزینه «تأیید مدارک مورد نیاز» را انتخاب کند.

۹- متن صورتجلسه را تایپ کرده وبر روی دکمه پذیرش نهایی کلیک کنید.

در آخرین مرحله برای تغییرات شرکت واساسنامه پس از پذیرش آنلاین از طریق سامانه و اخذ تاییدیه پذیرش، متقاضیان باید نسخه اصلی گزارش جلسات نظارتی و ضمائم آن را از طریق دفاتر پست به صورت سفارشی به آدرس درج شده در پذیرش ارسال کنند.

تایید حداکثر ظرف سه روز کاری زمان می‌برد اما باید دقت داشته باشید که اگر توانایی انجام ابن مراحل برای تغییرات اساسنامه را ندارید، می‌توانید از سایت محبوب هوران در این زمینه کمک دریافت کنید.

به مطالعه ادامه دهید: بهترین سایت برای ثبت برند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *