مجمع عمومی فوق العاده چیست

مجمع عمومی فوق العاده چیست: تمامی شرکت‌‌ها و برندها برای فعالیت صحیح و پیشبرد اهداف در جهت و با پشتوانه قانون باید به ثبت رسمی برسند. بر اساس قانون تجارت شرکت‌های تجاری که اقدام به ثبت رسمی نکرده باشند، مورد جریمه نقدی و خطر انحلال قرار خواهند گرفت.

از این رو است که تمامی شرکت‌ها و برندها باید مراحل لازم جهت ثبت رسمی را طی کنند و در صورت ایجاد هر گونه تغییرات در روند فعالیت شرکت و سهامداران، اساسنامه، هیات مدیره، بازرسین و.. با برگزاری مجامع مربوطه و تنظیم صورتجلسه تغییرات شرکت را به طور رسمی به ثبت برسانند.

ثبت هوران

چند نوع مجمع در قانون تجارت وجود دارد

بر اساس مواد شرح داده شده در قانون تجارت، شرکت‌های سهامی در مراحل مختلف فعالیت رسمی باید اقدام به برگزاری سه مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی موسسین و مجمع عمومی فوق العاده کنند. هر یک از این مجامع به منظور تصمیم گیری رسمی در مورد اقداماتی ویژه و ایجاد تغییرات شرکت و با قوانین و مقررات خاص اعم از تعداد افراد حاضر، مدارک و تنظیم صورتجلسه برگزار می‌شوند.

به طور مختصر مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی موسس در تصمیمات اولیه و معمول روند شرکت نقش دارند. اما مجمع عمومی فوق العاده به منظور اخذ تصمیمات و کسب آرا جهت تغییر در اساسنامه شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه و انحلال پیش از موعد شرکت و… برگزار می‌شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم به طور جامع و کامل به بررسی مجمع عمومی فوق العاده، وظایف و موارد مطرح در این مجمع و نحوه برگزاری آن بپردازیم. اگر می‌خواهید بدانید مجمع عمومی فوق العاده چیست؟ با حضور چه افرادی تشکیل می‌شود؟ به منظور اخذ چه تصمیمات و ایجاد چگونه تغییراتی برگزار می‌شود؟ با ما همراه باشید.

معرفی مجمع عمومی فوق العاده

تغییرات شرکت سهامی که به ثبت رسمی تجاری رسیده است، دارای مراحل به خصوص و نیازمند ثبت قانونی است. جهت انجام هر گونه تغییر در روند شرکت، انتخاب و تغییر وضعیت افراد مهم شرکت، کاهش یا افزایش سرمایه، تعییر در اساسنامه شرکت، تقسیم سود و… باید مجمع به خصوصی ترتیب داده و صورتجلسه‌‌‌ای تنظیم و ارائه شود.

تغییرات شرکت به طور عمده در سه دسته قرار می‌گیرند و هر یک با توجه به زمان اخذ و میزان اهمیت نیاز به برگزاری مجمع خاصی دارند. برای شناخت مجمع عمومی فوق العاده خوب است مروری کوتاه بر مجامع دیگر داشته باشیم.

معرفی مجمع عمومی فوق العاده

وظیفه مجامع عمومی

مجمع موسسین: در اوایل فعالیت رسمی شرکت جهت انتخاب مدیران اصلی، اولین بازرسان شرکت، طرح و اصلاح اولیه اساسنامه شرکت تجاری و به طور کلی مهمترین و پایه‌ای ترین اقدامات، موسسان شرکت در مجمعی به نام مجمع موسسین گرد هم آمده و صورتجلسه مربوطه را تنظیم و به سازمان ارائه می‌کنند.

عمده تغییرات و امور رسمی شرکت در تمام دوران فعالیت و حتی تصمیم گیری برای انحلال زودهنگام شرکت با برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق العاده انجام می‌پذیرد.

مجمع عمومی عادی: مجمع عمومی عادی وظایفی میان دو مجمع عمومی موسسین و مجمع عمومی فوق العاده دارد. این مجمع با نظارت کلی بر فعالیت‌های شرکت در طول یک سال، جهت اتخاذ تصمیمات کلی و اقداماتی از جمله انتخاب اعضای هیات مدیره. انتخاب بازرسین، تصویب ترازنامه سود و زیان، تقسیم منافع و.. برگزار می‌شود.

و اما مجمع عمومی فوق العاده؛ همان طور که از نام این نوع مجمع پیداست. مجمع عمومی فوق العاده، جلسه‌ای ست که جهت تصمیمات پر اهمیت و فوق العاده شرکت تجاری ترتیب داده می‌شود و برخلاف مجمع عمومی عادی تنها در زمان‌های خاص الزام دارد.

مواردی که در مجمع عمومی فوق العاده مورد بحث و کسب آرا قرار می‌گیرند. عبارتند از تغییر در مفاد اساسنامه صورتجلسه شرکت و رویه کلی فعالیت، افزایش یا کاهش سرمایه، تصمیم برای انحلال زودتر از موعد یا تغییر نوع شرکت و..

مجمع عمومی فوق العاده چیست در جهت تغییر اساسنامه شرکت تجاری

شرکت‌های تجاری که به ثبت رسمی می‌رسند، به منظور حفظ حیات و جایگاه خود در بازار، باید در زمان‌های مختلف اقدام به بروز رسانی اساسنامه و تطبیق فعالیت با شرایط کنند. وضعیت اقتصاد و نوسانات بازار، تغییر سرمایه، تغییر در فعالیت افراد مهم و سهامداران شرکت از جمله عواملی هستند. که شرکت را وادار به تغییر رویه می‌کنند.

مجمع عمومی فوق العاده جهت تغییر در اساسنامه شرکت تجاری

سیستم شرکت‌های تجاری وابسته به اقتصاد کشور و گاها تجارت بین المللی است. از این جهت نوسانات اقتصادی روی فعالیت شرکت تاثیر به سزایی می‌گذارند. در مواقعی که تغییرات بزرگ در شرایط بیرون یا درون شرکت اتفاق بیفتد. رویه کلی شرکت و در نتیجه اساسنامه آن متحمل تغییراتی می‌شود که نیازمند. برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت تایید صلاحیت تغییرات است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه اساسنامه‌ شرکت‌های ثبت شده تماما مطابق با قانون تجارت تنظیم می‌شوند، تغییر در قوانین نیز موجب تغییر اساسنامه و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده می‌گردد.

بیشتر بخوانید: شرایط نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی

مجمع عمومی فوق العاده به منظور کاهش یا افزایش سرمایه شرکت تجاری

سیر نوسانات اقتصادی و وقایع و تصمیمات سیاسی روز، تغییرات شدیدی روی سرمایه شرکت‌ها، مالکان و سهامداران می‌گذارد. طی شرایطی ممکن است شرکتی تصمیم به افزایش سرمایه اتخاذ کند و یا در مواجهه با بحران‌های اقتصادی دچار کاهش سرمایه شود.

با توجه به اینکه هر گونه تغییر خصوصا در زمینه امور مالی و سرمایه شرکت باید به ثبت رسمی برسد. کاهش یا افزایش سرمایه باید در مجمع عمومی فوق العاده مورد بررسی قرار بگیرد و در قالب صورتجلسه‌ای به طور رسمی ثبت و ارائه شود.

از لحاظ قانونی افزایش سرمایه، قوانین به خصوص و حایز اهمیتی دارد چرا که این تغییر درصد سهام اشخاص را متحمل کاهش یا افزایش می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ماده ۲۰۰ قانون تجارت

مجمع عمومی فوق العاده به منظور اتخاذ تصمیم انحلال یا تغییر نوع شرکت

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، مجمع عمومی فوق العاده، جلسه‌ای به منظور اتخاذ مهمترین تصمیمات شرکت تجاری است. در صورتی که شرکت تجاری ثبت شده دچار ورشکستگی، انقضای مدت و… شده و قادر به ادامه فعالیت نباشد.

مجمع عمومی فوق العاده به منظور اتخاذ تصمیم انحلال یا تغییر نوع شرکت

باید تصمیم مبنی بر انحلال زودتر از موعد را در مجمع عمومی فوق العاده مطرح کند. در صورتی که این تصمیم با رای مثبت بیش از دو سوم حضرات مواجه شود، اقدامات لازم برای انحلال شرکت سهامی صورت می‌گیرد.

علاوه بر انحلال، تغییر نوع شرکت (از سهامی خاص به سهامی عام یا شرکت سهامی به دیگر انواع شرکت) نیز نیازمند بررسی در جلسه عمومی فوق العاده است.

این موارد، شرح وظایف و موارد مطرح در مجمع عمومی فوق العاده بودند. تمامی مجامع عمومی فوق العاده ترتیب داده شده. با توجه به استانداردهای قانونی باید اقدام به تنظیم و ارائه صورتجلسه به سازمان ثبت شرکت‌ها کرده و پیگیر نتایج از طریق روزنامه رسمی باشند.

به مطالعه ادامه دهید: تفاوت ثبت برند اشخاص حقیقی و حقوقی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *