ثبت برند بدون جواز کسب

ثبت برند بدون جواز کسب: با توجه به رواج یافتن کسب و کارهای مختلف، صاحبین مشاغل به دنبال کسب جواز و قانونی کردن کار خود می‌باشند. دریافت مجوز قانونی یک کسب و کار، از جهت‌های مختلفی برای فرد اهمیت دارد.

از جمله این دلایل می‌توان به مواردی از قبیل تمایزی بارز میان مشاغل مختلف، ثبت و پیگیری ساده‌تر شکایت‌ها، انحصاری شدن نام و برند تجاری، کاهش امکان کلاهبرداری توسط سود جویان، و … اشاره کرد.

هنگامی که یک برند به طور رسمی ثبت می‌شود، در حقیقت شانس خود را برای ورود به بازارهای بین المللی نیز هموار کرده است. این دسته از مشاغل می‌توانند بدون پرداخت مالیات سنگین، از تبلیغات رایگان بهره ببرند.

پروسه ثبت و اخذ مجوز نسبتا طولانی بوده و می‌بایست مراحل متعددی را طی کند. از همین رو بسیاری از صاحبین مشاغل، ترجیح می‌دهند که برند خود را بدون جواز، رسمی کنند.هوران

مفهوم ثبت برند بدون جواز کسب چیست

جواز یا پرونه کسب در حقیقت یکی از اولین مجوزهایی است که هر فرد برای شروع کار خود، به آن نیاز دارد. البته این نیاز داشتن به آن معنا نیست که بدون وجود آن نتوان کار را راه اندازی کرد. جهت ثبت رسمی و قانونی یک برند، مجوزهای مختلفی نیاز است که یکی از آن‌ها پروانه کسب می‌باشد.

طی این جواز توسط ارگان‌های رسمی و دولتی به فرد اجازه داده می‌شود تا فعالیت‌های خود را به طور رسمی و تحت نظارت ارگان‌های مربوطه، آغاز کند. این برگه در واقع حکم گواهینامه ای را دارد که تمامی فعالیت‌های وابسته به برند ثبت شده را تایید کرده و به آن رسمیت می‌بخشد. حرفه و مهارت‌های بسیاری هستند که می‌بایست این جواز را اخذ کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به آرایشگاه، باشگاه، مدرسه، و … اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: ثبت برند صنایع دستی

مدت اعتبار جوازهای کسب مختلف

پروانه کسب نیز مانند بسیاری دیگر از گواهینامه‌ها، به 2 صورت موقت ( نیاز به تمدید کوتاه مدت ) و دائم ( تمدید بلند مدت ) می‌باشد. در مورد اول فرد پس از دریافت جواز کسب مورد نظر، به مدت 1 سال زمان دارد، تا به فعالیت‌های مختلف بپردازد.

پس از اتمام این مدت، باید به دفاتر مربوطه مراجعه کرده و حکم خود را از موقت به دائم تبدیل کند. برای این کار به 1 ماه زمان احتیاج است. در صورتی که در وقت مشخص شده  چنین اقدامی را انجام ندهد

جواز وی به طور کامل باطل شده و قادر به شروع کار جدید نخواهد بود. پروانه‌های دائم اعتباری به مدت 5 سال دارند. درنتیجه پس از گذشت این مدت، شخص موظف است تا جهت تمدید، مجددا مراجعه کرده و برای 5 سال دیگر نیز، اعتبار داشته باشد.

ثبت برند بدون جواز کسب به چه صورت است

بی شک نخستین اقدام پیش از راه اندازی و شروع یک کسب و کار، رسمی کردن آن در دفاتر مربوطه می‌باشد. تا کمی پیش، قوانین سختگیرانه بسیاری، در این باره وجود داشت و تمامی مشاغل ملزم به دریافت مجوزهای مربوطه بودند؛ اما از مدتی پیش قوانینی جهت تسهیل پروسه فوق وضع شد، که طبق آن برخی از مشاغل بدون نیاز به کسب جواز، قادر به ثبت برند خود باشند.

ثبت برند بدون جواز کسب به چه صورت است

به افرادی که چنین قصدی دارند، توصیه می‌شود تا پیش از هر اقدامی، ابتدا کار را به اشخاصی حرفه‌ای و مورد اطمینان بسپارند. اقدامات بدون دانش کافی و خودسرانه، می‌تواند باعث باطل شدن مجوز و یا حتی تعطیلی کسب و کار شود.

نکته‌ای که در این باره حائز اهمیت می‌باشد، این است که جواز کسب تنها یکی از چند مجوز مورد نیاز است؛ از همین رو در صورت عدم کسب آن، مشکل خاصی برای فرد پیش نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید: ثبت برند جهانی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند بدون جواز کسب

به منظور این کار فرد می‌تواند به صورت مستقیم و بدون واسطه، به شرکت‌های دولتی مربوطه مراجعه کرده؛ یا افراد متبحری را در این زمینه واسطه کرده تا، تمامی مراحل ثبت برند بدون جواز را برای وی انجام دهند. توصیه می‌شود برای اولین بار، از شرکت‌های واسطه کمک گرفته شود. در ادامه مدارک مورد نیاز جهت این کار، ذکر شده‌اند:

_ مدارک شناسایی صاحب برند، نظیر شناسنامه، کارت ملی، و …

_ آدرس کامل محل سکونت به همراه مشخصات تماس فرد.

_ اطلاعاتی اولیه و کامل در رابطه با برند ( تصویر، نام تجاری، و … ).

در صورتی که یک شرکت واسطه مراحل ثبت را انجام می‌دهد، مدارک زیر نیز ضروری می باشد:

_  کلیه مدارک شناسایی صاحب ( مدیر ) شرکت .

_ آدرس کامل محل سکونت مدیر، به همراه راه‌های ارتباطی با وی.

مزیت‌های ثبت برند بدون جواز کسب

به طور کلی ثبت برند باعث می‌شود تا کسب و کار حالت رسمی و قانونی گرفته و کسی نتواند محصولات، نام تجاری، لوگو، و … را به نام خود زده و کلاهبرداری کند. همچنین مشاغلی که حالت قانونی داشته باشند، زودتر از سایرین بر سر زبانها افتاده و شهرت و محبوبیت به دست خواهند آورد. این دسته از کارها شانس بیشتری برای ورود به بازارهای جهانی را دارند.

بیشتر بخوانید: چگونه برند خود را ثبت کنیم؟

مزیت_های ثبت برند بدون جواز کسب

چرا که با یک جست و جو ساده در موتورهایی نظیر گوگل یا یاهو، می‌توان کلیه اطلاعات مورد نظر در رابطه با آن برند را مطالعه کرد. از همین رو می‌توان با جرئت گفت که برندهای ثبت شده بدون جواز کسب، محدودیت خاصی نداشته و بر خلاف باور عده ای از مردم، غیرقانونی و یا مشکل ساز نیستند.

جمع بندی کلی مطلب

همانطور که در این مطلب گفته شد، جواز کسب یکی از چند مجوز مورد نیاز جهت ثبت یک برند و شروع فعالیت‌های مربوط به آن می‌باشد. امروزه به سادگی و بدون مانع خاصی، می‌توان نام تجاری را ثبت کرد. به طور کلی نسبت به گذشته، سختگیری و چارچوب‌های کمتری در این رابطه وجود دارد.

که همین امر باعث شده تا افراد بیشتری ترغیب به ثبت برندهای خود شوند. در گذشته مراحل بیشتر و سختتری در این باره وجود داشت. صاحبین برند نمی‌توانستند بدون داشتن پروانه کسب، فعالیت‌های رسمی خود را آغاز کرده و یا حتی آزادانه، تبلیغات انجام دهند. همین موضوع باعث شده بود تا بسیاری از مشاغل با مشکلات خاصی مواجه شده، یا حتی مجبور به تعطیل کردن کار خود شوند.

سخت‌گیری‌های مذکور، در نهایت باعث ضرر و زیان هایی اقتصادی شده بود؛ چرا که عده بسیاری از صاحبین کسب و کار، بیکار شده و منبع درآمد و سوددهی خود را از دست داده بودند. قوانین جدید به کمک صاحبین مشاغل آمد و تمامی پروسه‌های فوق را برای آن‌ها آسان تر کرد.

به مطالعه ادامه دهید: تنظیم صورتجلسه شرکت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *