مراحل ثبت برند تجاری فوری

مراحل ثبت برند تجاری فوری برای کسب و کار شما ممکن است اولین مورد در لیست کارهای شما نباشد، اما باید برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی در این مسیر انجام شود. انتخاب نام و لوگو برای کسب و کار شما اولین قدم هیجان انگیز در راه اندازی استارتاپ شما است.

با این حال، بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک موفق به ثبت علامت تجاری برای محافظت از این ویژگی های تعیین کننده نمی شوند. اگرچه ممکن است فکر نکنید که ثبت علامت تجاری برای نام یا لوگوی کسب و کارتان ضروری است، اما نادیده گرفتن این مرحله مهم می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

کسب و کارها باید خود را در بازار متمایز کنند. نام‌ های جذاب و آرم ‌های به یاد ماندنی مفید هستند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان محصولات یا خدمات شرکت شما را در مقایسه با محصولات رقبای شما تشخیص می‌ دهند. علائم تجاری در عصر اینترنت اهمیت فزاینده ای پیدا می کنند.

جایی که شرکت ها برای تجارت در سراسر کشور با بازاریابی آنلاین کالاها رقابت می کنند. هدف از ثبت برند تجاری فوری چیست و چگونه می توان یک علامت تجاری را ثبت کرد؟ در ادامه با این مطلب ثبت هوران همراه باشید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید.

HORANSABT

بررسی مراحل ثبت برند تجاری فوری

با توجه به اداره ثبت اختراع و علائم تجاری یک علامت تجاری برای شناسایی و تشخیص یک نام تجاری خاص یا آرم مرتبط با کالا یا خدمات استفاده می شود. علامت تجاری می تواند هر نام، نماد، طرح، صدا یا هر ترکیبی از این عناصر باشد که تجارت شما را توصیف کرده و آن را از سایرین متمایز می کند.

در ادامه مراحل ثبت برند را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

  1. تعیین کنید که آیا یک برنامه علامت تجاری برای شما مناسب است یا خیر. علامت تجاری با ثبت اختراع، حق چاپ، نام دامنه و ثبت نام تجاری متفاوت است. اگر به طور خاص به دنبال محافظت از نام های تجاری و آرم هستید، می توانید روند ثبت علامت تجاری را ادامه دهید.
  2. برای درخواست آماده شوید. قبل از تکمیل درخواست خود، باید یک علامت قابل ثبت را انتخاب کنید، قالب علامت خود را شناسایی کنید (شخصیت، طرح، صدا)، مبنای خود را برای تشکیل پرونده تعیین کنید و سیستم جستجوی الکترونیکی علامت تجاری را جستجو کنید تا ببینید آیا علامت انتخابی شما قبلا وجود دارد یا خیر.
  3. درخواست خود را ارسال کنید. اداره ثبت برند تجاری فوری دارای سه فرم درخواست اولیه علامت تجاری است. درخواست ها را می توان به صورت آنلاین ارسال و نظارت کرد.
  4. وکیل باتجربه کار کنید. یک وکیل درخواست شما را بررسی خواهد کرد. اگر مشکلی وجود داشته باشد، نامه ای صادر می کنند و شما شش ماه فرصت دارید تا به آن رسیدگی کنید و به آن پاسخ دهید.
  5. تاییدیه دریافت کنید. اگر مشکلی در درخواست شما وجود نداشته باشد، یا بر اعتراضات وکیل غلبه کرده باشید، علامت تجاری شما توسط اداره ثبت تایید و منتشر خواهد شد.
  6. ثبت نام خود را حفظ کنید هنگامی که علامت تجاری شما به طور رسمی در اداره ثبت شد.

بیشتر بخوانید: روش استعلام آخرین تغییرات شرکت

بررسی مراحل ثبت برند تجاری فوری

مدارک لازم برای مراحل ثبت برند تجاری فوری

شرایط ثبت برند تجاری فوری را در ادامه برای شما با مدارک بیان می کنیم که از اصلی ترین شرایط آن است. بقیه مراحل برای یک متخصص امور ثبتی کار ساده ای است که با کمترین هزینه می توانید این کار را انجام دهید.

  • کپی مدارک شناسایی از صفحات شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی، پروانه فعالیت و مجوز کسب و کار یا جواز
  • کپی مدارک شناسایی اشخاص حقوقی
  • ارائه مدارکی نشان بر فعالیت تغییرات شرکت یا مؤسسه

مدارک لازم ثبت برند برای افراد حقیقی

  • كپي شناسنامه و كارت ملي مالك برند تجاری برای ثبت
  • ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده برای ثبت برند
  • کارت بازرگانی به نام شخص دارای مجوز

مدارک لازم ثبت برند برای افراد حقوقی

  • دارای پروانه بهره برداری يا مجوز شرکت توليدی یا پروانه کسب برابر اصل برای بررسی ثبت برند تجاری با محصولات فوری
  • تصوير اولين روزنامه رسمي شركت و روزنامه رسمی آخرين تغييرات هیات مدیره شركت
  • تصوير شناسنامه و كارت ملي دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت و کدپستی ۱۰رقمی
  • كارت بازرگانی و شناسنامه شخص حقوقی
  • تصوير علامت تجاری منتخب به ابعاد ۸*۸ سانتي متر به تعداد ۱۵ عدد و توضیح در خصوص علامت
  • امضای وکالتنامه به وسیله دارندگان حق امضای مجاز اوراق بهادار

اعتبار برند ثبت شده

مدت اعتبار برندهای ثبت شده به موجب ماده 14 قانون ثبت علائم تجاری ده سال تعیین شده است و تمدید اعتبار آن برای دوره های بعدی مانعی ندارد. برند ثبت شده در ایران از تاریخ تسلیم اظهارنامه مورد حمایت قرار خواهد گرفت و مدت اعتبار ثبت ده سال است، اما صاحب علامت تجاری می تواند هر ده سال به ده سال تقاضای تجدید ثبت علامت کند.

اعتبار برند ثبت شده

چه مواردی قابل ثبت نیستند

یک علامت تجاری می تواند به اشکال مختلف باشد، از مارک های متمایز، تصاویر گرافیکی و کلمات گرفته تا لوگو، آنها در اطراف ما هستند. از منظر حقوقی، اصطلاحی است که برای در بر گرفتن همه شناسه‌ های مبدا مانند علائم جمعی، علائم خدماتی، لباس تجاری و علائم گواهی استفاده می‌شود. به زبان ساده، این اولین ابزاری است که معامله گر از آن برای ایجاد تأثیری بر مشتری استفاده می کند.

مطلب پیشنهادی: ثبت برند در تهران

از سوی دیگر، علامت تجاری ثبت نشده به علامت تجاری اطلاق می شود. که توسط اداره ثبت اختراع و علائم تجاری یا هیچ اداره علائم تجاری دولتی ثبت نشده باشد. با این وجود، صاحبان این علائم تجاری از حقوق فعالیت در محدوده جغرافیایی که فعالیت می کنند برخوردارند.

طبق ماده 32 قانون ثبت اختراعات ،طرح های صنعتی و علائم تجاری در ایران در موارد زیر قابل ثبت نیستند.

  • نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر تشخیص داد.
  • مخالف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
  • مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در رابطه با مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات گمراه کند.
  • مشابه یا تقلید نشان نظامی، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام متعلق به کشور، سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی راه اندازی شده اند باشد.

بیشتر بخوانید: صورتجلسه انتقال سهام شرکت سهامی خاص

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *