ثبت برند صنایع دستی

در میان هزاران هزار سبک هنری که برگرفته از ذهن پویای بشر است به سراغ هنر صنایع دستی آمده‌ایم. تا با روش ثبت برند برای این صنعت، به نحوی که بتواند پیچیدگی این هنر موزون را به یک تخصص غیر قابل تسخیر و تغییر درآورد آشنا شویم.

 قصد داریم در این مقاله با روش ثبت برند به عنوان یک الگوی شاخص درخدمتتان باشیم. همچنین خواهیم آموخت چه روش‌هایی را به کار بندیم تا  با ثبت برند صنایع دستی آن را به آیندگانمان به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند انتقال دهیم. ثبت برند صنایع دستی از آنجا اهمیت دارد که متضمن تشخیص آن از محصولات مشابه خود می‌باشد.

با ثبت برند، شرکت‌های تولید کننده می‌توانند مانور بیشتری از نظر تفاوت محصول خود با سایر کالاهای رغیب ابراز نمایند. هرچند که هنر صنایع دستی کاری مملو از همراهی و همدلی شورانگیز افراد با یکدیگر است و هنر با مفهوم رقابتجویی در تناقض قرار می‌گیرد.

اما این عمل یعنی لوگوگذاری از آنجا که به حفظ آثار صنایع دستی با اصالت، از نمونه‌های تقلبی خود و دستیابی به سوء استفاده‌های غیر حرفه‌ای ممانعت می‌کند.

ثبت هوران

برند صنایع دستی و فرهنگ

لذا ثبت برند صنایع دستی همانند هر محصول و خدمات دیگری تداوم بخش فرهنگ و هنر اقوام ایرانی خواهد بود. در قرون گذشته نیز دیده شده که خالقان اثر برای تمایز ساخته خود حتما نقوشی را به عنوان نام و اعتبار مخصوص به خود بر روی صنایع دستی و هر کالای تولیدی خود حکاکی می‌نمودند و توسط آن نگاشته به عنوان یک لوگو، بهتر شناخته می شدند.

پس داشتن تفاوت صنعت صنایع دستی از رقبای خود ایجاب می‌کند که خود را با یک علامت اختصاری متمایز معرفی نماید. ثبت برند صنایع دستی زمانی که بخواهد چه در داخل آن کشور و چه در صورت صادرات خارج از مرزها وارد حیطه بازار خرید و فروش گردد. لازم دارد جهت ایجاد اعتماد و حسنیّت سازنده آن صنعت برای استقبال کنندگان خود از یک عنوان معلوم و مشهور استفاده نماید. برای ثبت برند خود می توانید از خدمات ثبت برند، ثبت هوران اقدام کنید.

دلایل اهمیت ثبت برند صنایع دستی

صنایع دستی خوشبختانه روز به روز درحال نوآوری و همسو با نیاز جامعه و متناسب با سبک زندگی جدید به سمت متدهای نوین درحال حرکت است. لذا قطعا برای ورود به بازار توسعه و کسب و کار نیاز دارد که ابتدای راه با یک برند مخصوص به خود و با لوگوی شناخته شده‌تر که نمایانگر ویژگی‌های آن باشد در اداره ثبت علائم تجاری ثبت گردد.

از آنجایی که در بازار جهانی کالای صنایع دستی با استقبالی که در دهه‌های اخیر داشته توانسته بخش بزرگی از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهد. لذا در خصوص کالای ارزشمندی چون صنایع دستی ضرورتا این موضوع ایجاب می‌کند. که نیازمند ثبت یک برند منحصر به فرد و ویژه برای شرکت و یا کارگاه تولیدی خود باشد.

 بطور مثال بازار جهانی فرش دست بافت ایرنی با برند ثبت شده با نام و عنوان شرکت خود ارزش ریالی و طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده است. شما می توانید از مشاوران هوران درباره صورتجلسه شرکت خود نیز مشاوره دریافت کنید.

دلایل اهمیت ثبت برند صنایع دستی

ثبت برند صنایع دستی از نظر طبقه بندی علائم تجاری

قانونی بودن برند شرکت صنایع دستی برای فروش، نیازمند داشتن علائم تجاری است تا مورد پذیرش بازار سرمایه قرار بگیرد. بر این اساس مخاطب، با برند ثبت شده‌ی آن شرکت ارتباط گرفته و با دیدن کیفیت کار. هرگز از آن رویگردان نخواهد بود و همیشه سعی به خرید همین برند و توصیه آن به سایرین خواهد داشت.

 از جمله نکات مهمی که در هنگام ثبت برند صنایع دستی می‌بایست به آن توجه داشت این است که، طبقه بندی علائم تجاری را در نظر  بگیرید. بر اساس یک قانون مدوّن طبقه بندی برندها در 45 طبقه تقسیم و قرار می‌گیرد. که هر طبقه با توضیح زیر مجموعه خود و آیتم‌های مربوط به آن به یک صنف خاص تعلق می‌گیرد.

بر اساس طبقه بندی علائم تجاری طبقه بندی کالاها و محصولات در طبقات 1 الی 34 قرار گرفته و طبقه بندی خدمات در ردیف 35 الی 45 قرار گرفته‌اند. پرواضح است که صنایع دستی از طبقه کالا و محصولات است لذا جهت ثبت برند صنایع دستی آن را در طبقه 1 الی 34 ثبت خواهید نمود. برای ثبت تغییرات شرکت خود با مشاورین هوران تماس بگیرید.

نکات قابل توجه پیرامون ثبت برند صنایع دستی

هر کالا و خدماتی که بتواند آنچنان اعتبار یابد که مورد توجه و وفاداری مشتریان خود گردد. تبدیل به یک کالای شاخص و یا اصطلاحا برند شده است. برند شاخصه ای است که طی یک پروسه زمانی بدست می‌آید. اما اگر می‌خواهیم طول مدت این پروسه به حداقلِ خود برسد لازم است. استانداردهای لازم را در خصوص مطلوب بودن و در نهایت شهرت یافتن بیابیم.

بیشتر بخوانید: مجوزات لازم برای ثبت برند

نکات قابل توجه پیرامون ثبت برند صنایع دستی

حال ببینیم برای ثبت این برند یعنی ثبت برند صنایع دستی چه پروسه‌ای را باید دنبال نماییم. در مرحله اول از طریق ثبت اظهارنامه الکترونیکی در سایت اداره مالکیت صنعتی، اطلاعات لازم را تکمیل می‌نمائیم. مشخص نمودن حقیقی و یا حقوقی بودن برند ضرروری است. سپس مدارکی که در ادامه روند ثبت نام سایت از ما می‌خواهد. بارگذاری می‌نمائیم.

هزینه ثبت را بطور اینترنتی پرداخت نموده و منتظر بررسی کارشناسان خواهیم ماند. آگهی ثبت برند پس از گذشت دو الی سه ماه در صورت عدم نواقصی در پرونده صادر خواهد گردید.

بیشتر بخوانید: علائم تجاری ممنوع

چه فرآیندی جهت ثبت برند صنایع دستی لازم است

همانند تمامی ثبت نامه‌ای قابل اعتبار به عنوان شخص حقیقی و یا اشخاص حقوقی، داشتن مدارکی که معرِّف متقاضی باشد لازم است. درثبت برند برای صنایع دستی نیز داشتن مدارک زیر الزام می‌باشد.

به همراه داشتن کپی شناسنامه و کارت ملی

ارائه کپی برابر اصل یکی از گزینه‌های مجوز تولید صنایع دستی، یا پروانه بهره برداری، یا پروانه کسب و یا ارائه نامه از واحد صنف مبنی بر دادن خدمات به اداره ثبت علائم تجارت

تصویر رنگی از علامت تجاری مورد نظر به ابعاد6*6 سانتی متر

و اما از نکات مهم در ثبت برند در تمامی محصولات و خدمات این است. که اگرچه علائم تجاری قابل انتقال به غیر می‌باشند. اما طبق ماده 12 قانون ثبت و علائم تجاری، انتقال علامت تجاری به شخص ثالث زمانی معتبر خواهد بود. که این انتقال از صاحب قبلی خود به صاحب و یا شرکت جدید، حتما در اداره مربوطه طی اجرای مراحل اداری ثبت گردد.

بیشتر بخوانید: ثبت برند جهانی

چه فرآیندی جهت ثبت برند صنایع دستی لازم است

ثبت مشاغل خانگی راهی جهت اشتغال زایی زنان خانه دار

مسلما نمی‌توانیم صنایع دستی را وابسته به قشر بانوان بدانیم. چه بسیار مردانی که در خلق آثار هنری تبحّرشان بالا بوده و در سطح آکادمیک به تدریس فنون این هنر اصیل می‌پردازند. اما از آنجایی که صنایع دستی با ذوق و ظرافت عجین شده به لحاظ فطری با خلق و خوی بانوان همبستگی بیشتری دارد.

طی دهه‌های اخیر با حمایتی که از نقش زنان در تداوم خانه و خانواده دیده می‌شود. کارگاه‌هایی به طور خودجوش به آموزش صنایع دستی برای بانوان روی آوردند و در جهت حمایت از زنان خانه دار به عنوان محافظان بنیان خانواده ونیز تشویق و تعمیق صنایع دستی با هدف حفظ و ماندگاری به نسل آینده به حمایت همه جانبه از مشاغل خانگی پرداختند.

 از آنجایی که این مهم نیازمند ثبت قانونی جهت تداوم و تکثیر بیشتر داشت. لذا در سال‌های اخیر به عنوان یک برند با نام و عنوان ثبت برند صنایع دستی زنان خانه‌دار مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: چگونه برند خورد را در گوگل ثبت کنیم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *