شرکت سهامی

موسسه حقوقی هوران با سال‌ها تجربه درخشان و موفق و دارای کارشناسان خبره و مجرب، مشاورین و نیروهای متخصص می‌تواند شما را در زمینه ثبت شرکت های سهامی، تنظیم و ثبت صورتجلسه‌ شرکت‌هایتان، تغییرات شرکت، ارزشیابی، خرید و فروش انواع شرکت‌ها، ثبت علائم تجاری و ثبت برند و … خدمات بسیار ارزشمندی را به شما ارائه کند و شما را در این راه پرپیچ‌وخم و سخت هدایت کند.

ثبت هوران

شرکت‌ سهامی چیست

از انواع هفتگانه شرکت‌های تجاری که در ماده قانون 20 تجارت آمده‌ است، شرکت سهامی می‌باشد. در دنیای مدرن امروز شرکت سهامی از رایج‌ترین مدل تاسیس شرکت درجهان می‌باشد. این شرکت‌ها به 2 نوع سهامی عام و خاص تقسیم می‌شود. شرکت‌های سهامی همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر  برای امور تجاری بوجود آمده است اما در مواردی چون نحوه تشکیل آنها، اداره، انحلال و ورشکستگی تفاوت‌های اساسی با سایر شرکت‌ها دارند.

شرکت سهامی از مدل شرکتهایی است که مهمترین مورد سرمایه شرکا است، شخصیت آنها زیاد مهم نیست. زیرا در این شرکت‌ها هر یک از شرکا به میران سرمایه‌ای که آورده مسئولیت دارد. این شرکت سرمایه را به بخش‌های کوچکتر به نام سهم تقسیم می‌کند و هر شریک به هر اندازه‌ای که بخواهد مجاز است سهم بخرد. این شرکت‌ها حتما باید ثبت شوند تا فعالیتشان قانونی باشد. با ما همراه باشید تا به بررسی تعریف شرکت‌های سهامی، شرکت سهامی عام و خاص بپردازیم.

انواع شرکت‌ سهامی

تقسیم‌بندی شرکت‌های سهامی در قانون تجارت به 2 صورت است:

1- شرکت سهامی عام

از انواع شرکت‌های سهامی، شرکت سهامی عام است که سهامداران و موسسان آن مقداری از سهامشان را از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌کنند. برای تاسیس شرکت‌های سهامی وجود هیات موسس یا موسسین ضروری است، این شرکت سهامش را در بورس اوراق بهادار می‌فروشد و حتما باید در قبل یا بعد از اسم شرکت جمله (شرکت سهامی عام) بیایید.

هیات موسس باید 20 درصد از سرمایه را در بدو تاسیس تعهد کرده، 35 درصد از آن 20 درصد را نقدا در حساب بانک سپرده، اظهارنامه‌ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه را پذیره‌نویسی کنند و در پایان به ثبت شرکت‌ها برسانند.

انواع شرکت‌ سهامی

2- شرکت سهامی خاص

شرکتی است که هنگام تاسیس تمام سرمایه آن توسط موسسین تامین می‌شود و مجمع عمومی موسسی وجود ندارند. سهامی خاص نامیده می‌شود. هنگام نامگذاری آن (شرکت سهامی خاص) حتما باید قبل یا بعد از نام شرکت قید شود. مهمتر از همه اینکه تعداد شریکان در هنگام تاسیس نباید کمتر از 3 نفر باشد.

که تعداد آنها کمتر از سهامداران تغییرات شرکت سهامی عام است. تعداد شریکان آن کمتر از سهامی عام است و صدور اعلامیه در رابطه با پذیره‌نویسی ندارند. در هنگام تاسیس هم 35 درصد از سرمایه باید در حساب مخصوص مربوط به موسسین سپرده شود.

شرایط تاسیس شرکت‌ سهامی

1- سهامی عام

  • این شرکت‌ها بسیار گسترده و متنوع هستند و طیف بزرگی از کارهای بازرگانی و تجاری را انجام می‌دهند و برای ثبت شرکت‌های سهامی عام نیاز به مجوز از بورس بانک مرکزی را داریم. در قانون جدید شرکت‌های سهامی عام آمده است که دیگر نیازی به پرداخت 4 درصدی مبلغ نقل و انتقال به دارایی نیست.
  • شرکت‌های سهامی عام می‌توانند در موضوعاتی چون احداث سد و کارخانه، پروژه‌های راهسازی، صنایع پتروشیمی، فولاد، سیمان، خودروسازی، تاسیس بانک، مشارکت در بسیاری از طرح‌های عمرانی و.. ثبت شوند.
  • اعضای موسسین اولیه باید لااقل 5 نفر باشند که این تعداد به تدریج قابل افزایش است اما کمتر از 5 نفر نباید باشند.
  • سن تمامی آنها هم کمتر از 18 سال نباشد.
  • حداقل میزان سرمایه اولیه ملزوم برای تاسیس شرکت سهامی عام 5.000.000 میلیون ریال باید باشد که توسط موسسین و عموم مردم تامین می‌شود که بعدا آن را افزایش می‌دهند.
  • در صورتیکه بعد از تاسیس، سرمایه شرکت کم شود باید نهایت تا 1 سال نسبت به افزایش سرمایه آن تا حداقل تاسیس اقدام کرد یا اگر قادر به افزایش سرمایه نیستید شرکت باید به طبق قانون تجارت تعییر شکل دهد.
  • سهم تک‌تک موسسین نباید از 20 درصد سرمایه کمتر باشد، همانطور که قبلا گفتیم 35 درصد آن باید بصورت نقدی به وسیله موسسین تامین شود و تحت عنوان حسابی با عنوان (شرکت سهامی عام در شرف تاسیس) در یکی از بانک‌ها سپرده‌گذاری شود.

شرایط تاسیس شرکت‌ سهامی عام

سایر شرایط تاسیس شرکت های سهامی عام

  • مجمع عمومی موسسین باید اساسنامه شرکت را تصویب کنند، مدیران و بازرسان شرکت را انتخاب کنند، اساسنامه را به انضمام اظهارنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره‌نویسی سهام به امضای همه موسسین برسانند.
  • مقدار مسئولیت کیفری تک‌تک شریکان و سهامداران در دیون، قروض و تعهدات شرکت مطابق مبلغ اسمی سهام آورده‌ی آنها است.
  • شرکت سهامی عام کامل‌ترین نوع شرکت سهامی است که برای انجام پروژه‌های بزرگ، حمایت از طرح‌ها و… نیازمند سرمایه فراوان و مشارکت گسترده مردم می‌باشد و کسانی هم که تمایل به حضور در بورس دارند باید در غالب شرکت های سهامی عام حضور داشته باشند تا عضو آن شده و رسمیت پیدا کنند.
  • اعلامیه پذیره‌نویسی باید به وسیله موسسین آن شرکت در روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ و در معرض دید عموم قرار گیرد.
  • اگر سرمایه‌گزاران بصورت نقدی سرمایه‌گزاری کنند، باید رسیدی از مقدار سرمایه گذاشته شده در شرکت و اگر بصورت غیرنقد باشد باید سند و مدرک سرمایه غیرنقدی به همراه اظهارنامه را به اداره ثبت شرکتها بفرستند.
  • بعد از اینکه همه سهام پذیره‌نویسی شد، مجمع عمومی موسسین باید با کمک هم اساسنامه شرکت را تصویب و به همراه اظهارنامه به اداره ثبت شرکت‌ها ببرند.
  • پس از احراز سهام‌های پذیره‌نویسی شده، مجمع عمومی موسسین باید اولین مدیر و بازرس را بگذارند که آنها باید بصورت کتبی قبول سمت خود را تایید کنند.

 

  • 2- سهامی خاص

حداقل شرایط لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص به شرح زیر است:

حداقل سرمایه آورده به شرکت باید 1.000.000 ریال باشد، اگر غیرنقدی باشد باید به تفکیک تقویم و حتما به تفضیل در اظهارنامه بیایید.

کل سرمایه شرکت فقط توسط موسسین آن تامین خواهد شد.

موسسین نسبت به همه اعمال و اقداماتی که برای تاسیس و به ثبت رساندن شرکت انجام می‌دهند. مسولیتی تمام و کمال و تضامنی دارند و تا زمانی که شرکت بصورت رسمی به ثبت نرسیده است. اجازه صدور ورقه سهام و گواهینامه موقت سهم را ندارند. در صورت سرپیچی از آن، امضا کنندگان مسئولیت تمام و کمال جبران خسارات اشخاص ثالت را بر عهده خواهند داشت.

اعضای هیئت مدیره باید لااقل 2 نفر باشند و هر کدام حداقل یک سهم داشته باشند. علاوه بر آن مبرا از هر گونه سوپیشینه کیفری باشند.

شرایط تاسیس شرکت_ سهامی خاص

مراحل تاسیس شرکت‌‌ های سهامی

1- سهامی عام

برای تاسیس شرکت های سهامی عام باید چند مرحله مهم را طی کرد. که هر مرحله قوائد مخصوص به خود را دارد که به صورت خلاصه به توضیح آن می‌پردازیم:

. تهیه اسناد و مدارک اولیه برای تاسیس شرکت سهامی عام

 

اسناد و مدارک اولیه برای تاسیس شرکت سهامی عاماین مرحله شامل آماده کردن مدارک و اسنادی است که برای انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی از مرجع ثبت بسیار ضروری است. مهمترین و ابتدایی‌ترین سند ثبت شرکت همان اظهارنامه‌ای است. که مدرک تاسیس شرکت است و باید همه موسسین آن را امضا و اطلاعات و مشخصات زیر را در آن قید کنند:

  • نام شرکت
  • هویت کامل و اقامتگاه تاسیس‌کنندگان شرکت
  • موضوع شرکت
  • مبلغ سرمایه نقدی و غیر نقدی شرکت، تعداد سهام با مبالغ اسمی آنها، اگر سهام ممتاز باشد حتما قید شود.
  •  تعداد خصوصیات و امتیازات سهم‌ها به تفکیک و میزان تعهد هر یک از تاسیس‌کنندگان.
  • مبالغ پرداختی آنها با تعیین شماره حساب و بانکی که در آن پول ریخته شده‌است.
  •  در مورد سهام‌های غیرنقدی توصیف کامل آنها با ارزش و مشخصات و کم و کیف آن.
  • مرکز و مکان شرکت
  • مدت شرکت

. پذیره نویسی برای شرکت

این مرحله مقداری تشریفاتی است هم از سوی موسسین هم سایر اشخاص منجمله پذیره‌نویسان. موسسین موظف هستند تا مدت زمان مشخصی را جهت پذیره‌نویسی مشخص کنند که در طی آن افراد علاقه‌مند به پذیره‌نویسی با مراجعه به بانک برگه تعهد سهام را کامل کنند.

پذیره‌نویسان این برگه‌های تعهد سهام را در دو نسخه امضا و تکمیل می‌کنند که نسخه اول در بانک نگه‌داری می‌شود. نسخه دوم پس از امضا و ثبت بانک به پذیره‌نویس داده می‌شود که این امضا یعنی قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی دارندگان سهام است.

. اختیارات و وظایف مجمع عمومی موسسین شرکت های سهامی عام

مجمع عمومی موسسین وظایف و اختیاراتی شامل موارد زیر دارند:

رسیدگی و تصمیم‌گیری نهایی نسبت به گزارش موسسین و بررسی اینکه پذیره‌نویسی به درستی انجام و مبالغ لازم پرداخت شده است، مهمتر از همه اینکه گزارش موسسین باید لااقل 5 روز قبل از تشکیل مجمع در محل برگزاری آن برای ملاحظه و بررسی پذیره‌نویسان آماده باشد.

. ثبت شرکت سهامی عام

اساسنامه‌ای را که به تصویب مجمع عمومی موسسین شرکت رسیده است به صورتجلسه شرکت مجمع و اعلامیه قبولی مدیران و بازرسان برای ثبت شرکت ضمیمه می‌کنیم و به اداره ثبت شرکتها تسلیم می‌کنیم.

2- سهامی خاص

تاسیس شرکت های سهامی خاص جز بیشترین شرکت‌های موجود در کشور است.

این شرکت سرمایه را به سهام تقسیم کرده و مسئولیت هر کدام از سهامداران آن براساس مبلغ اسمی سهمشان در شرکت است. برای تاسیس این شرکت باید اظهارنامه‌ای که محتمل بر تعهد کلیه سهامداران و گواهی از بانک که حکایت از پرداخت 35 درصدی از کل سهام می‌باشد با ضمائم زیر را به اداره ثبت شرکت‌ها تسلیم کنید:

. اساسنامه شرکت که همه سهامداران باید آن را امضا کنند.

. صورتجلسه اولین جلسه مجمع عمومی که در آن به سهام و انتخاب مدیر، بازرس و قبولی از طرف آنها و ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که هر آگهی در مورد شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر می‌شود را داراست.

مراحل تاسیس شرکت‌‌ سهامی خاص

از مهمترین ارکان شرکت‌های سهامی موارد ذیل است:

سهام، مدیر عامل، بازرس یا بازرسان آن، مجمع عمومی و هیئت مدیره

با هوران همه‌جا سرافراز باشید و قله‌های موفقیت را فتح کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *