شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود چیست و مراحل ثبت آن کدام است؟

انتخاب نوع شرکت به عوامل زیادی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعداد اعضای شرکت و هدفی که شرکت برای آن منظور ایجاد شده است، اشاره کرد. یکی از رایج‌ترین و پرشمارترین انواع شرکت‌های تجاری در ایران شرکت با مسئولیت محدود است.

در قانون تجارت ایران و در مواد قانونی 94 تا 115 به این گونه شرکت‌ها و موارد و وظایف قانونی آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه قصد داریم تا با این گونه از شرکت‌ها بیشتر آشنا شده و درباره مراحل و قوانین این گونه از شرکت‌ها بیشتر بدانیم. پیشنهاد ما به شما استفاده از پکیج خدماتی ثبت برند موسسه هورن به هراه ثبت شرکت با مسئولیت محدود است.

ثبت هوران

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

این گونه از شرکت‌ها بین دو یا چند نفر برای امور تجاری و یا بازرگانی تشکیل می‌شود و هر یک از شرکا بدون نیاز به تقسیم شدن سرمایه و سهام و فقط به میزان سرمایه خود در این شرکت مسئولیت قروض و تعهدات را به عهده دارند. این شرکت‌ها معمولا به دلیل سهولت قوانین در آن مورد استقبال زیادی در بین فعالین اقتصادی و تجاری قرار می‌گیرد و به طور معمول بین دوستان و یا اعضای خانواده‌ها نیز ایجاد می‌گردد.

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت این گونه از شرکت‌ها شرایطی دارد که باید رعایت شود. مهم‌ترین این شرایط عبارت است از:

  1. باید اساسنامه و شرکت‌نامه با امضای همه اعضا شرکت تنظیم شود
  2. پرداخت سرمایه کل شرکت
  3. ثبت شرکت در اداره ثبت و آگهی آن در روزنامه‌ها
  4. رضایت داشتن اعضا و اهلیت داشتن آنان
  5. موضوع کار شرکت مشخص باشد.
  6. سرمایه کل شرکت مشخص و آماده باشد.
  7. حداقل دو نفر در شرکت با مسئولیت محدود باید عضو باشند.
  8. انتخاب یک نام مناسب برای شرکت

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت قانونی این گونه از شرکت‌ها توسط موسسه ثبت هوران مراحلی دارد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

1.              تهیه و آماده‌سازی مدارک

در مرحله اول همه اعضای این گونه از شرکت‌ها باید مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت که در بخش بعدی به آن اشاره خواهد شد را جمع آوری و آماده نمایند.

2.              انتخاب یک نام مناسب برای شرکت

مرحله بعدی این است که اعضای یک شرکت با مشارکت هم یک نام مناسب و متناسب با نوع فعالیت‌های شرکت انتخاب و معرفی نمایند و بهتر است نامی را انتخاب کنید که نمایانگر نوع و رسته فعالیت‌های شما در این شرکت باشد. البته قوانینی نیز برای انتخاب نام شرکت‌ها وجود دارد که بهتر است تا قبل از انتخاب اسم آن‌ها را نیز مرور کنید.

 

3.              ثبت نام در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

در این مرحله شما باید وارد سامانه ثبت شرکت‌ها به آدرس irsherkat.ssaa.ir شوید. سپس بخش «پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی» را انتخاب نمایید. در لیست باز شده شما باید ثبت شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب نمایید. در صفحه بعدی که با این انتخاب باز می‌شود شما باید مواردی مانند نام شرکت، موضوع شرکت، اطلاعات اعضای شرکت، میزان سرمایه شرکت و دیگر موارد را به دقت وارد نمایید.

 پس از انجام این مرحله باید منتظر بمانید تا اطلاعات وارد شده توسط اداره ثبت بررسی و تایید شود. در مرحله بعدی و پس از تایید اطلاعات توسط اداره ثبت شما باید شرکتنامه و نیز اساسنامه شرکت را در سایت آپلود کنید. در این مرحله همچنین از بین ۵ نام انتخابی شما که به عنوان پیشنهاد قبلا در سایت وارد نموده‌اید، یک مورد در سایت تایید خواهد شد.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

4.              ارسال کردن مدارک

پس از تایید نام باید از صفحاتی که سامانه ارائه می‌کند پرینت بگیرید و همراه با اصل مدارک اعضای شرکت و همچنین صورت‌جلسه شرکت امضا شده اعضا، با استفاده از پست سفارشی به آدرس اداره ثبت شرکت‌ها ارسال نمایید.

5.              ثبت شرکت

 در این مرحله همه مدارک در اداره ثبت بررسی و نواقص احتمالی رفع می‌گردد و دستور ثبت شرکت شما صادر می‌شود و در مرحله بعدی، سند رسمی ثبت شرکت به شما تحویل داده می‌شود.

6.              چاپ آگهی ثبت شرکت در روزنامه

در این مرحله افراد متقاضی ثبت شرکت موظف هستند تا ظرف مدت یک ماه پس از دریافت سند رسمی ثبت شرکت این سند را در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار در کشور به چاپ برسانند.

قوانین شرکت با مسئولیت محدود

  • حداقل با دو نفر قابل ثبت است و نیازی به معرفی سالانه اعضا و یا صورت جلسه و تایید آن در این نوع شرکت وجود ندارد.
  • یک شرکت مستقل محسوب می‌شود و باید اساسنامه در آن تنظیم شود.
  • کل سرمایه باید در اختیار مدیرعامل باشد.
  • انتخاب بازرس اصلی و علی‌البدل اختیاری است و معمولا مدیران این گونه از شرکت‌ها به صورت نامحدود انتخاب می‌شوند.
  • اگر در شرکت با مسئولیت محدود تعداد اعضای بیشتر از 12 نفر باشد باید هیات نظارت داشته باشد و در سال حداقل یک بار مجمع عمومی شرکا را تشکیل دهد.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

اگر یک شرکت با این شرایط ایجاد نمودید، برای ثبت آن باید مدارک زیر را برای ثبت شرکت آماده نمایید:

  • کارت ملی و کپی برابر با اصل کارت ملی برای تمام اعضای شرکت
  • اصل شناسنامه و کپی برابر با اصل آن برای تماما اعضای شرکت
  • تکمیل دو نسخه از تقاضا نامه ثبت شرکت که به امضای تمام اعضای شرکت رسیده باشد.
  • آماده نمودن دو نسخه از شرکت‌نامه و نیز صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت و همچنین صورت جلسه جلسه هیات مدیره که در همه این مدارک سرمایه کلی شرکت و نیز سهم هر کدام از اعضا به درستی و کامل مشخص شده باشد. این مدارک باید به امضای همه اعضای شرکت رسیده باشد.
  • آماده نمودن اساسنامه شرکت که به امضای همه اعضا رسیده باشد. اساسنامه شرکت مشخص می‌کند که حدود وظایف در این شرکت چگونه است و شرکت باید در آینده چگونه اداره شود. در اساسنامه به طور مثال حق رای‌ها، وظایف مدیران و نیز شرایط تصمیم‌گیری باید به درستی و به وضوح مشخص شود.
  • آماده کردن فرم تقاضانامه شرکت که به امضای همه اعضای شرکت رسیده باشد.
  • باید مجوزهای مربوط به شرکت از نهادهای مربوط به نوع فعالیت شرکت گرفته شود. این مجوزها می‌تواند بهداشتی، تجاری، بانکی و یا مربوط به نهادهای گوناگون باشد.
  • گواهی عدم سوء پیشینه نیز برای تمامی اعضای شرکت الزامی است.
  • نکته مهم درباره ثبت شرکت با مسئولیت محدود این است که نیازی به ارائه مدارک تحصیلی اعضا نیست.

به خواندن ادامه دهید: ثبت موسسه مهاجرتی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *